باغ پرندگان شیراز

باغ پرندگان شیراز | یکی از جاذبه های گردشگری فارس

اطلاعتی که شما در این نوشته کسب میکنید :

 تجربه نزدیک ‌شدن به پرندگان در محیطی امن می‌تواند فوق‌العاده لذت‌بخش باشد. در بسیاری از شهرهای مدرن دنیا، مکان‌هایی شبیه جنگل‌ها و زیستگاه‌های طبیعی پرندگان مختلف ایجاد می‌شود تا مردم بتوانند به‌راحتی زندگی آن‌ها را مشاهده کنند و با آنها آشنا شوند. باغ پرندگان شیراز از جمله مکان‌هایی است که بیش از ۲۰۰۰ گونه پرنده را در خود جای‌ داده و یکی از جاهای دیدنی شیراز به‌حساب می‌آید. اگرچه این باغ در حال حاضر به دلایل مختلف بسته شده است، اما بیایید نگاهی دقیق به آن داشته باشیم و این مکان زیبا را بیشتر بشناسیم.

باغ پرندگان شیراز

 باغ پرندگان شیراز چگونه تأسیس شد؟

 باغ پرندگان شیراز اولین باغ پرندگان در استان فارس است که در شهریور ۱۳۸۸ در یکی از پارک‌های شهر راه‌اندازی شد. جالب است بدانید که برای این پروژه بیش از یک میلیارد تومان هزینه شد تا محیطی مناسب برای این پرندگان ایجاد شود. پرندگان موجود را از نقاط مختلف جهان به ایران آوردند تا باغی باکیفیت ایجاد شود. این باغ زیبا می‌تواند تجربه جذاب و شادی برای کودکان و نوجوانان و آشنایی با پرندگانی باشد.

 قسمت غم‌انگیز ماجرا اینجاست که در آذرماه سال ۱۳۹۲ به دلیل سرمای شدید، بارش برف سنگین، یخبندان جاده‌ها و نبود گاز شهری در منطقه، سقف این باغ ریزش کرد و در نتیجه تعداد قابل‌توجهی از پرندگان تلف شدند. برخی دیگر از پرندگان موفق به فرار گردیدند و تنها پرندگانی را که در محفظه‌های شیشه‌ای نگهداری می‌شدند باقی ماندند. این امر باعث خسارت مالی قابل‌ توجهی به مالک باغ شد و منجر به تعطیلی آن کردید و در حال حاضر قابل ‌دسترسی نیست. هم اکنون مقامات مربوطه در حال بررسی ایجاد مکان دیگری برای باغ پرندگان شیراز هستند.

 باغ پرندگان شیراز کجاست؟

 باغ پرندگان شیراز در خیابان دکتر محمود حسابی، روبه‌روی گلدشت حافظ، در کوچه باغ پرندگان واقع شده است. دسترسی به این باغ از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی بسیار راحت است. می‌توانید از ایستگاه اتوبوس خیابان حسابی به این باغ زیبا برسید یا اگر ترجیح می‌دهید سوار مترو شوید، باید از ایستگاه زندیه پیاده‌روی کنید و با تاکسی یا به صورت پیاده به مسیر خود ادامه دهید. اگر قصد دارید با ماشین شخصی خود به سمت باغ بروید، می‌توانید از موقعیت مکانی، آن را در نقشه گوگل جستجو کنید تا در انتخاب کوتاه‌ترین و بهترین مسیر به شما کمک کند.

 گونه‌های موجود در باغ پرندگان شیراز

 باغ پرندگان شیراز بیش از ۲۰۰۰ پرنده را در خود جای می‌داد که در بیش از ۳۰۰ گونه مختلف طبقه‌بندی می‌شدند. جالب است بدانید که این پرندگان از ۴۲ کشور جهان از جمله کشورهای قاره‌ آسیا، آفریقا و اروپا خریداری شده و در این باغ گرد هم آمدند. چیزی که به‌ خصوص برای کودکان جالب بود این است که در این باغ ۳۰۰ پرنده سخنگو وجود داشت. متأسفانه به دلیل نبود سیستم گرمایشی مناسب، تعداد زیادی از کبوترها، طاووس‌ها، بلدرچین و کبک در سرمای شدید جان خود را از دست دادند.

 دیدنی‌های اطراف باغ پرندگان در شیراز

 جاذبه‌های شیراز به باغ پرندگان ختم نمی‌شود و صدها مکان دیگر برای بازدید و ساختن خاطرات فراموش‌ نشدنی برای خود و خانواده‌ در این شهر زیبا وجود دارد. پس از بازدید از جاذبه‌های شهر، توصیه می‌کنیم برای خرید سوغاتی از شیراز، به بازار محلی و مراکز خرید بروید. در ادامه، لیستی از بهترین مکان‌های شهر برای بازدید به همراه فاصله آنها با باغ پرندگان شیراز آمده است:

  • باغ نارنجستان قوام (تقریباً ۱ کیلومتر تا باغ پرندگان شیراز)
  • باغ جهان‌نما (۲۰ کیلومتر تا باغ)
  • باغ دلگشا (۲۲ کیلومتری باغ پرندگان)
  • باغ جنت شیراز (حدود ۱۸ کیلومتری باغ پرندگان شیراز)
  • باغ ارم شیراز (فاصله: ۱۶.۵ کیلومتر)
  • مسجد نصیرالملک (تقریباً ۲۵ کیلومتری باغ پرندگان)
  • دروازه‌ قرآن (حدود ۲۱ کیلومتری باغ پرندگان شیراز)

 اینها تنها تعدادی از مکان‌های جالبی هستند که می‌توانید در شیراز به گشت‌وگذار آن‌ها بپردازید؛ بنابراین، از بازدید خود از این شهر تاریخی نهایت استفاده را ببرید و در شیراز زیبا خاطره‌سازی کنید!

موارد اخلاقی که هنگام بازدید از باغ پرندگان یا باغ وحش ها باید در نظر بگیرید

 سیاست‌ها و قوانین باغ پرندگان، ایمنی و رفاه همه بازدید کنندگان و پرندگان را در اولویت قرار می‌دهد. برای اطمینان از تجربه‌ای خوب، از شما تقاضا داریم که دستورالعمل‌های زیر را رعایت کنید:

 اقلام ممنوعه

 لطفاً از آوردن اقلام زیر به این مکان یا سایر مکان‌های مشابه خودداری کنید:

 نی، ظروف یکبار مصرف، ظروف شیشه‌ای، بادکنک یا حیوانات خانگی، رادیو، اسپیکر، آلات موسیقی یا موارد مشابه، دوچرخه، سه‌چرخه، روروک مخصوص بچه‌ها، اسکیت برد، رولر بلید یا اسکیت، تجهیزات ورزشی، نوشیدنی‌های الکلی یا هر گونه مواد غیرقانونی، سلاح گرم یا هر گونه سلاح مشابه دیگر، سلاح‌های اسباب‌بازی.

 احترام به پرندگان

 برای اطمینان از آسایش پرندگان، لطفاً موارد زیر را رعایت کنید:

  • از اذیت‌ کردن پرندگان خودداری کنید.
  • چیزی را به داخل قفس پرندگان پرتاب نکنید.
  • از دادن غذا به پرندگان داخل باغ جدا خودداری کنید.
  • از موانع محوطه یا مسیرهای دارای محدوده خاص عبور نکنید.
  • از ضربه وارد کردن به محفظه‌های شیشه‌ای خودداری کنید.

 آداب عمومی

 برای راحتی و امنیت همه بازدید کنندگان در این مکان از شما می‌خواهیم که موارد زیر را رعایت کنید:

  • سیگار نکشید.
  • حیوانات خانگی خود را به داخل باغ پرندگان نیاورید.
  • از ورود یا آسیب رساندن به مناطق دارای گیاه خودداری کنید.
  • کودکان ۱۴ساله و کوچک‌تر همیشه با یک بزرگسال همراه باشند.

 بازدید کنندگانی که این دستورالعمل‌ها را نقض می‌کنند، بدون بازپرداخت مبلغ ورودی باید آن جا را ترک کنند. علاوه‌بر این، هر فردی که به ‌صورت لفظی یا فیزیکی دیگران را تهدید کند بی‌درنگ از محل بیرون می‌شود، بدون اینکه مبلغی پس داده شود.

باغ پرندگان شیراز

 کلام آخر

 در نهایت باید گفت که این مکان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های این شهر است که در آن می‌توانید گونه‌های مختلف پرندگان را از سرتاسر دنیا ببینید و با سبک زندگی آنها آشنا شوید. باغ پرندگان شیراز بیش از ۲ هزار پرنده جذاب و خارق‌العاده داشت که بر اثر سرمای شدید تعداد قابل توجهی از آنها از بین رفتند. امیدواریم در آینده نزدیک دروازه‌های این باغ زیبا مجدد به روی گردشگران باز شود و بتوانیم بار دیگر این پرندگان زیبا را در این محیط سرسبز ببینیم. اگر تجربه بازدید از باغ پرندگان شیراز یا هر شهر دیگری را داشته‌اید، لطفاً تجربیات خود را با ما و سایر همسفران در میان بگذارید.

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email

دیدگاهتان را بنویسید