باغ جنت شیراز

باغ جنت | یکی از باغ های که درمیان جاذبه های شیراز خودنمایی میکند

اطلاعتی که شما در این نوشته کسب میکنید :

 باغ جنت شیراز، باغی است که در میان پارک‌ها و نقاط گردشگری شیراز خودنمایی می‌کند و جذابیت درختان بلند سرو و کاجش را در کنار امکانات تفریحی مختلف نشان می‌دهد. شیراز که به‌ خاطر اهمیت تاریخی، فرهنگی و ادبی‌اش معروف است، باغ‌های متعددی را در خود جای داده که از باغ خلیلی گرفته تا باغ تخت را می‌توان نام برد. با این‌ حال، باغ جنت شیراز را کمتر کسی دیده یا شنیده است. از این‌ رو، اکنون می‌خواهیم این مکان تاریخی و زیبا را با یکدیگر کشف کنیم.

باغ جنت شیراز

 باغ جنت شیراز کجاست؟

 باغ جنت شیراز در شیراز غربی قرار دارد که باید به ابتدای جاده بوشهر مراجعه نمایید تا بتوانید دسترسی ساده و راهی به این باغ داشته باشید. در واقع آدرس دقیق باغ جنت شیراز به شرح زیر است.

  • آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، شیراز غربی، ابتدای جاده بوشهر، ورودی غربی شیراز، بلوار امیرکبیر، خیابان شهید فرزادقی، باغ جنت.

 بهترین مسیرها برای رسیدن به باغ جنت شیراز

 باغ جنت شیراز از بسیاری مسیرها قابل ‌دسترسی است. چه در شمال، غرب، شرق یا جنوب ایران باشید، مسیری به آن جا وجود دارد تا بتوانید به باغ جنت مراجعه کنید. با این‌ حال، برای کسانی که با هواپیما، قطار یا وسیله شخصی سفر می‌کنند، مسیر تهران به شیراز را پیشنهاد می‌کنیم.

 اگر قصد سفر با هواپیما یا قطار را دارید، پس از رسیدن به شیراز به سمت غرب شهر حرکت کنید. برای رسیدن به پایانه شهید مطهری می‌توانید از مترو استفاده کنید. از آنجا با تاکسی کمی شیراز گردی کنید تا زیبایی‌های آن را ببینید و به ورودی باغ جنت برسید.

 از طرف دیگر، اگر ترجیح می‌دهید سفر خود را با وسیله نقلیه شخصی خود آغاز کنید، باید از تهران به شیراز بروید. وقتی به غرب شیراز رسیدید، مسیر زیادی تا آنجا ندارید. به‌محض اینکه از بزرگراه رحمت به بلوار امیرکبیر رسیدید، می‌توانید پارک یا باغ جنت شیراز را ببینید و از آنجا لذت ببرید.

 تاریخ باغ جنت شیراز

شهر شیراز با باغ‌های متعدد و تاریخی خود شناخته می‌شود که یکی از آنها باغ جنت است. باغ جنت شیراز دارای پیشینه‌ای طولانی است و یکی از باغ‌های سنتی این شهر محسوب می‌شود که طی سال‌های مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. نسخه فعلی باغ با تغییرات و بازسازی‌های متعدد شکل گرفته و تا حدی با باغ اصلی متفاوت است.

شیراز، شهری با آب‌وهوای نیمه‌خشک و اقلیمی که چندان سبز نیست، اما با این حال، میزبان باغ‌های تاریخی فراوانی است. یکی از این باغ‌ها، باغ جنت است که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد، بیش از یک قرن پیش ساخته شده و هنوز هم از جاذبه‌های دیدنی شیراز محسوب می‌شود.

میرزا حسن فسائی، نویسنده کتاب “فارس‌نامه ناصری”، که به تاریخ و جغرافیای استان فارس می‌پردازد، در نوشته‌های خود به باغ جنت اشاره کرده است. طبق مطالبی که در فارس‌نامه آمده، این باغ توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک، وزیر فارس در دوران فتحعلی‌شاه قاجار، در حدود سال ۱۲۶۰ و در صحرای کشن ساخته شده است. در آن دوران، کشن روستایی در غرب شیراز بود، اما اکنون بخشی از محدوده شهری شده و یکی از محله‌های قدیمی و معروف شیراز به شمار می‌رود.

مشیرالملک علاوه بر ساخت دیوار و کاشت انواع درختان در این باغ، عمارتی باشکوه نیز در آن بنا کرد. اما متأسفانه، امروز اثری از آن عمارت باقی نمانده است.

 برنامه توسعه گردشگران باغ جنت شیراز

 باغ جنت شیراز در طول سالیان متمادی تغییرات زیادی را به خود دیده است. این باغ زمانی عمارتی داشت که امروزه دیگر وجود ندارد و در گذشته به گستردگی الان نبود. این باغ در آن زمان فاقد استخر بود، اما امروزه یک استخر بزرگ دارد. در آن زمان امکانات تفریحی وجود نداشت؛ اما امروزه می‌توانید شاهد امکانات تفریحی مختلفی باشید.

 تلاش برای نوسازی و توسعه باغ جنت شیراز

 بازسازی همه‌ جانبه باغ جنت شیراز، شامل کاشت درختان بیشتر، افزودن نیمکت، سنگ‌فرش مسیرها، فراهم‌ کردن امکانات تفریحی و احداث استخر است که مساحت کل آن را به ۵۴ هکتار رسانده است. امروزه باغ جنت شیراز توسط شهرداری شیراز مدیریت می‌شود و امکان دسترسی نامحدود و بدون محدودیت زمانی و هزینه‌ای را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. خبرهایی هم مبنی بر اینکه از سال ۱۳۹۷ تلاش‌هایی برای ساخت‌وساز پارکینگ طبقاتی و مجتمع تجاری در اطراف باغ جنت ادامه دارد، شنیده شده است.

 نگاهی به زیبایی طبیعی باغ جنت

 باغ جنت شیراز یا پارک بهشت، مکانی است که در آن می‌توانید ترکیبی هماهنگ و زیبا از درختان، گل‌ها، گیاهان و خاک را ببینید و تحسین کنید. هر آنچه دلتان بخواهد در این باغ پیدا خواهید کرد. فضاهای سرسبز، چمن‌زارها، فواره‌ها، مسیرهای پیاده‌روی، گل‌کاری‌های دقیق یا درختان سرو و کاج که در بهار، تابستان و پاییز عطر و رنگی بی‌نظیر به باغ جنت می‌بخشند.

باغ جنت شیراز

 امکانات تفریحی باغ جنت شیراز

امکانات رفاهی باغ جنت شامل موارد زیر است:

  • پارکینگ با ظرفیت ۳۰۰ خودرو
  • غرفه‌های فروش مواد غذایی
  • ۷۳ عدد کانکس VIP
  • ۱۰۳ عدد کانکس معمولی
  • سرویس‌های بهداشتی
  • نمازخانه
  • آلاچیق
  • دوچرخه‌های اجاره‌ای
  • پیست دوچرخه‌سواری
  • چمن مصنوعی
  • زمین فوتسال
  • زمین والیبال
  • زمین بسکتبال
  • زمین بازی فریزبی
  • زمین بازی پتانک
  • میز‌های پینگ‌پنگ
  • وسایل ورزشی
  • فضای بازی کودکان
  • سینمای چندبعدی

این امکانات برای راحتی و آسایش بازدیدکنندگان فراهم شده‌اند تا تجربه بهتری از بازدید از این باغ داشته باشند.

 امکانات تفریحی و رفاهی باغ جنت را دست‌کم نگیرید. در حالی ‌که این باغ تاریخی مربوط به دوران قاجار است، بازسازی‌های اخیر امکانات رفاهی مختلفی از جمله مجموعه ورزشی، غرفه‌های مختلف، تجهیزات بدنسازی، پارکینگ عمومی، آلاچیق، فضای سبز، نمازخانه، وضوخانه، استراحتگاه و… را در آن فراهم کرده است. زمین فوتبال، میز پینگ‌پنگ، زمین‌بازی کودکان، کمپ نوروزی، دریاچه مصنوعی، قایق‌سواری، سینمای چهاربعدی و سرویس‌های بهداشتی کاملاً مجهز نیز جزو امکانات این فضا هستند.

 گفته می‌شود که این امکانات و فضاهای تفریحی برای اسکان افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده است و امیدواریم این اطلاعات درست باشند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های تفریحی باغ جنت شیراز اشاره می‌کنیم:

 استخر و بدنسازی ایثار

 یکی از امکانات رفاهی قابل‌ توجه این مکان استخر نوساز است که برای استفاده از آن باید به پشت باغ جنت بروید. علاوه‌بر استخر، سونا خشک، ورزش پیلاتس، جکوزی و استخر کودکان نیز در این مکان ارائه می‌شود.

  • آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، شیراز غربی، ابتدای جاده بوشهر، ورودی غربی شیراز، بلوار امیرکبیر، خیابان شهید فرزادقی، شیراز، پشت باغ جنت، استخر ایثار.
  • شماره تماس مجموعه ورزشی: ۰۹۱۷۵۰۱۱۸۳۱
  • شماره تماس باشگاه بدنسازی: ۰۹۱۹۹۱۹۲۶۱۹ و ۰۷۱۳۸۳۳۶۶۶۰

این اطلاعات شامل آدرس و شماره تماس‌های مربوط به مجموعه ورزشی و باشگاه بدنسازی در نزدیکی باغ جنت شیراز است.

 پارکینگ باغ جنت

 باغ جنت شیراز پارکینگی را فراهم کرده که مسافران داخلی و خارجی پس از رسیدن به شیراز و باغ با وسیله نقلیه شخصی می‌توانند خودروهای خود را در آنجا پارک کنند.

 شهربازی

 جدا از دوچرخه‌سواری، در این باغ می‌توانید از ورزش‌های متنوعی از جمله فوتبال، والیبال، بسکتبال، پینگ‌پنگ و تفریحات مختلف لذت ببرید.

 پیست دوچرخه‌ سواری

 همچنین می‌توانید یک پیست دوچرخه‌ سواری اختصاصی در باغ جنت پیدا کنید، جایی که می‌توانید دوچرخه کرایه نمایید و از گردشی آرام در اطراف پارک لذت ببرید.

هتل پارک

هتل پارک جنت شیراز، که به‌عنوان هتل امیرکبیر شیراز نیز شناخته می‌شود، یکی از هتل‌های سه ستاره شیک و نوساز این شهر است که در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد. این هتل دارای دو طبقه و ۴۶ اتاق است که نمایی کامل به سمت باغ جنت و فضای سرسبز آن دارند. هتل امکانات متنوعی دارد، از جمله مجموعه ورزشی و استخر پیشرفته که بخشی از امکانات باغ جنت به شمار می‌رود.

رستوران اختصاصی هتل با ظرفیت ۱۰۰ نفر، پارکینگ با گنجایش ۵۰ خودرو، و اینترنت رایگان از دیگر امکانات این هتل است.

برای رسیدن به هتل امیرکبیر، می‌توانید به ابتدای ورودی غربی شهر بروید. این مسیر با خودرو شخصی حدود ۲۰ دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد. مسیر دیگری که می‌توانید استفاده کنید، ورود به انتهای بلوار فراشبندی است که پس از آن از در کنار بیمارستان جنت می‌توانید وارد پارک شوید و به هتل برسید.

 بهترین زمان برای بازدید

 وقتی صحبت از اوقات فراغت و گشت‌وگذار در شیراز می‌شود، این تجربه در تمام فصول سال لذت‌بخش است. با این ‌حال، بهار و اوایل پاییز را به‌عنوان بهترین فصل برای بازدید از باغ جنت شیراز توصیه می‌کنیم، زیرا این دوره بهترین هوا و محیط برای گردشگران وجود دارد.

 جاهای دیدنی اطراف باغ جنت

 حالا که این باغ زیبا را معرفی کردیم، جا دارد به دیگر جاذبه‌های قابل ‌توجه اطراف باغ اشاره کنیم. شایان‌ذکر است که چند باغ دیگر در این نزدیکی وجود دارند که می‌توانید پس از باغ جنت به گشت‌وگذار در آن‌ها بپردازید.

 مقبره سعدی

 آرامگاه سعدی که در مجاورت باغ جنت قرار دارد، یکی از بناهای دیدنی شیراز است.

آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، انتهای بلوار بوستان، جنب باغ دلگشا، آرامگاه سعدی (سعدیه).

 خانه قوام (نارنجستان قوام)

 نارنجستان قوام یا خانه قوام یکی دیگر از باغ‌های اطراف باغ جنت به‌حساب می‌آید که در زمان قاجار توسط خاندان قوام الملک ساخته شده است. امروزه این باغ دارای یک عمارت مرکزی، یک دیوان‌خانه (محل پذیرایی)، یک حمام و یک موزه نظامی است که به بازدید کنندگان اجازه می‌دهد از انواع سلاح‌های سرد، همراه با زره‌ها و تسلیحات مورد استفاده پادشاهان تاریخی ایران دیدن کنند.

آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، نارنجستان قوام، نزدیک به خیابان زینبیه.

 باغ ارم

 دومین باغی که در نزدیکی باغ جنت وجود دارد، باغ ارم نام دارد که در زمان قاجار ساخته شده است. باغ ارم شامل یک کاخ سلطنتی، یک حمام سنتی و یک موزه نظامی می‌شود که مجموعه‌ای متنوع از زره‌های مختلف و سلاح‌هایی که زمانی فتحعلی‌شاه، ناصرالدین‌شاه، رضاشاه و محمدرضاشاه در اختیار داشتند، در خود جای ‌داده است.

  • آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان عفیف‌آباد، باغ ارم (باغ ارم).

 نکاتی برای بازدید از باغ جنت شیراز

 برای یک تجربه به‌یادماندنی در این مکان زیبا، نه نیازی به انتخاب زمان مشخصی برای بازدید از آن دارید و نه نیازی به تعطیلات برای لذت‌بردن از امکانات تفریحی آن دارید. ورودی این مجموعه رایگان است و همه‌روزه می‌توانید از زیبایی‌های باغ لذت ببرید.

 سخن آخر

 مسافران می‌توانند با انتخاب باغ جنت شیراز، مقصدی لذت‌بخش برای خانواده و دوستان پیدا کنند تا از امکانات تفریحی، فضاهای سبز، چمنزارها و محیط زیبای آن لذت ببرند. پس هنگام گشت‌وگذار در دیگر جاذبه‌های شیراز فراموش نکنید که باغ جنت را نیز جزو گزینه‌های خود در نظر بگیرید تا تجربه‌ای به‌یادماندنی داشته باشید. اطراف باغ جنب آرامگاه سعدی، باغ ارم، خانه قوام و… وجود دارد که می‌توانید در کنار باغ جنت از دیگر مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی شهر بهره ببرید.

 

سوالات متداول:

شماره تلفن این باغ جهت پاسخ‌‌گویی چیست؟

شماره تلفن‌های ۰۷۱۳۸۲۲۱۷۰۰ و ۰۷۱۳۸۲۲۱۶۰۰ برای ارتباط در ایام نوروز به کار می‌روند و پاسخگوی مهمانان نوروزی هستند.

 این باغ چه ساعاتی باز است؟

این باغ همه‌روزه به‌صورت ۲۴ ساعته باز است. با این حال، در مواقع خاص مانند شیوع کرونا یا شرایط اضطراری دیگر، ممکن است باغ بسته شود. این تعطیلی‌ها معمولا به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی یا مقررات عمومی است و مختص باغ جنت نیست. همیشه قبل از بازدید، بررسی شرایط فعلی یا تماس با مدیریت باغ برای اطلاع از تغییرات احتمالی توصیه می‌شود.

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email

دیدگاهتان را بنویسید