غذاهای محلی شیراز

غذاهای محلی شیراز | از معرفی کلم پلو تا آش ماست

اطلاعتی که شما در این نوشته کسب میکنید :

غذاهای محلی هر شهر ریشه در فرهنگ آن منطقه دارند. شهر شیراز را با آب و هوای معتدل، درختان نارنج و لیمو، کاج‌های سر به فلک کشیده و تاکستان‌های آن می‌شناسیم. قطعاً غذاهایی که در این شهر پخت می‌شوند نیز به این موضوع بی ربط نیستند. در اکثر غذاهای محلی شیراز از آب مرکبات به عنوان چاشنی استفاده می‌شود. جالب است بدانید که استفاده از عرقیات نیز در این شهر بسیار مرسوم است. نکته‌ی بسیار مهم در مورد غذاهای محلی شیراز مقوی بودن و سالم بودن آن‌ها است.

غذاهای محلی شیراز

فرهنگ غذایی مردم شیراز

پیش از معرفی غذاهای لذیذ شیراز لازم است با برخی از عادت‌های غذایی مثبت این شهر آشنا شوید. در شیراز اغلب برای اضافه کردن چاشنی به سالاد یا خوراک‌ها از آبلیمو، نارنج یا آبغوره استفاده می‌کنند. پس سس‌ها و آبلیمو‌های کارخانه‌ای جایگاهی در سفره‌ها نخواهند داشت؛ که این موضوع سلامت غذاها را افزایش می‌دهد. نکته‌ی بعد استفاده از عرقیات به عنوان شربت‌‌هایی بوده که در فصول گرم و سرد سال متفاوت اند. این موضوع به اصلاح طبع افراد کمک بسیار زیادی می‌کند. جالب است بدانید شیرازی‌ها میل کردن غذا را بهانه‌ای برای با هم بودن می‌دانند و معمولا خوراک‌های ساده خود را در طبیعت زیبای این شهر میل می‌کنند.

انواع غذاهای اصیل و محلی شیراز

ممکن است نام برخی از غذاهای شیرازی را شنیده باشید؛ در صورتی که غذاهای شیرازی بسیار متنوع و فراوان‌ هستند. جالب است بدانید که به دلیل همه پسند بودن این خوراک‌ها بسیاری از افرادی که شیرازی نیستند نیز دستور پخت این خوراک‌ها را تهیه کرده و آن‌ها را در منزل طبخ می‌کنند. غذاهای سنتی شیراز در عین سادگی بسیار لذیذ بوده و چاشنی اصلی اکثر آن‌ها گوشت قلقلی، نارنج و آبلیمو است.

  • هویج پلو

طعم شیرینی در غذاهای محلی شیراز به میزان زیادی تکرار می‌شود. هویج پلو نیز از آن‌ دسته غذاهای شیرین بسیار لذیذ این شهر است. برای تهیه این پلو لازم است هویج، گوشت، زعفران و خلال بادام یا پسته را در منزل داشته باشید. این مواد را پس از تفت دادن لای برنج قرار می‌دهید و اجازه می‌دهید تا خوب دم بکشد. برای تزئین این پلو خوش رنگ می‌توانید از زرشک یا خلال بادام استفاده کنید.

  • کلم پلو

یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی شیراز، کلم پلو شیرازی است. برای تهیه این غذا باید ابتدا گوشت چرخ کرده را با ادویه، سبزی‌های معطر، پیاز و آرد نخود چی تفت داده و سپس به صورت قلقلی آن‌ها را سرخ کرد. در ادامه این مواد را به کلم پلویی که از قبل آماده کردید؛ اضافه کنید. معمولا از سالاد شیرازی یا ماست به عنوان چاشنی این غذا استفاده می‌شود. این غذا در عین سادگی بسیار لذیذ است.

  • شیرازی پلو

یکی از غذاهای مجلل شهر شیراز شیرازی پلو است. در تهیه این غذا از زرشک، بادمجان، برنج و زعفران استفاده شده و شبیه به ته چین سرو می‌شود. این غذا در کنار سالاد شیرازی یا ماست محلی سرو می‌شود. این غذای لذیذ باعث می‌شود که اشتهای شما سر سفره باز شود.

  • قورمه به

اگر طرفدار غذاهای شیرین هستید، لذت میل کردن قورمه به را از دست ندهید! در تهیه این خوراک خوشمزه از به، پوره گوجه،‌ گوشت تکه‌ای، شکر و زعفران استفاده می‌شود. این خوراک در کنار چلو سرو می‌شود.

  • آلبالو پلو شیرازی

تابستان که فرا می‌رسد، بوی آلبالو پلو را می‌توان از خانه‌ی بسیاری از اهالی شیراز استشمام کرد. این خوراک با آلبالو تازه، گوشت و برنج طبخ می‌شود. به دلیل خواص بسیار زیاد آلبالو برای بدن این غذا برای افراد روماتیسمی یا مبتلا به بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود.

  • آش سبزی

این آش یک غذای کامل و مقوی بوده که معمولا آن را برای میان وعده یا صبحانه میل می‌کنند. در دستور پخت این آش گوشت گوسفندی،‌ عدس، نخود، سبزی‌های معطر ( تره، شوید، تلخون) و برنج است. لذت میل کردن این آش به خصوص در روزهای سرد سال وصف نشدنی است. البته برای تهیه این آش از بهترین آش فروشی‌های شیراز ممکن است به دلیل شلوغی دقایقی را در صف منتظر باشید.

  • اشکنه

این غذا یک خوراک سالم، مقوی و بسیار سبک است. معمولا به دلیل سادگی و هضم سریع این غذا آن را به عنوان وعده شام مورد استفاده می‌گیرد. برای تهیه اشکنه موادی مانند تخم مرغ، شنبلیله، نعناع لازم است. این غذا به دلیل محبوبیت در جاهای دیگر کشور به دستور کمی متفاوت نیز طبخ می شود ولی اصالتا شیرازی است.

  • کوفته هلو

ممکن است با شنیدن نام این کوفته تصور کنید که در دستور پخت‌ آن از میوه هلو استفاده شده است؛ در صورتی وجه تسمیه این غذا به دلیل شکل ظاهری آن‌ است. برای تهیه این کوفته خوشمزه از هویج، سبزی‌های معطر، تخم مرغ، نخودچی و گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود. این کوفته با سس بسیار لذیذی سرو می‌شود که داخل کوفته با کشمش، پیاز سرخ شده و گردو قرار داده می‌شود که طعم آن را فوق العاده دلپذیر می‌کنند.

  • لوبیا پلو

برخلاف تصوری که از لوبیا پلو دارید باید بگوییم که این نوع لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی و شوید تهیه و طبخ می‌شود. گوشت مورد استفاده در این خوراک گوشت مرغ یا بوقلمون است. برای طبخ این خوراک بی نظیر می‌توان از چاشنی‌هایی مانند زعفران و دارچین استفاده کرد. این غذا معمولا به همراه سالاد شیرازی سرو می‌شود.

  • یخنی نخود

اگر طرفدار غذاهای سوپی و آشی هستید، یخنی نخود یک گزینه‌ی مناسب برای شما محسوب می‌شود. در این خوراک از نخود، عدس، کلم قمری و پیاز استفاده می‌شود. می‌توان این غذا را به عنوان یک میان وعده، صبحانه یا شام استفاده کرد.

  • پلو اسفندی

مواد اصلی تهیه این پلو، حبوبات است. در تهیه این پلو معمولا از نخود، لوبیا، عدس، گندم و جو استفاده می‌شود. در صورت تمایل می‌توان از گوشت گوسفند نیز در این پلو استفاده کرد.

  • کوفته سبزی

همانطور که از نام این خوراک مشخص است؛ در تهیه این کوفته از سبزی‌های بسیار متنوعی استفاده می‌شود. علاوه بر برنج در تهیه این کوفته از پیاز، نخود، گوشت چرخ کرده و سبزی‌های معطری مانند تره، تلخون، مرزه و ریحان استفاده می‌شود. اندازه‌ی این کوفته کمی بزرگ است و معمولا آن را با نان میل می‌کنند.

  • دو پیازه آلو

اگر می‌خواهید در کم‌ترین زمان ممکن یک غذای خوشمزه را میل کنید، دو پیازه آلو شیرازی را از دست ندهید! برای تهیه این خوراک ساده و سبک از سیب زمینی، آبغوره، سبزی‌های معطر و روغن استفاده می‌شود. همچنین به دلیل عدم استفاده از گوشت این غذا می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد گیاه خوار باشد.

  • دمپختک

دمپختک یک غذای سبک و بسیار خوشمزه بوده که بسیار سریع آماده می‌شود. برای تهیه دمپختک برنج، عدس و هویج در کنار همدیگر دم کشیده و طعم فوق العاده‌ای به این غذا می‌دهند. معمولا برای تزئین و خوشمزه‌تر کردن این غذا از یک نیمرو استفاده می‌کنند. جالب است بدانید در این غذا از گوشت استفاده نمی‌شود و چاشنی همیشگی آن سالاد شیرازی است.

  • آش انار

اگر طرفدار غذاهای ترش هستید، آش انار شیراز را از دست ندهید. در تهیه این آش خوشمزه از انار، نمک، سبزی و پیاز و زعفران استفاده می‌شود. این غذا معمولا در فصل پاییز طبخ می‌شود.

  • آش ماست

در تهیه این آش از نخود و ماست ترش استفاده می‌شود. اگرچه این آش شبیه به آش دوغ است اما به دلیل غلظت بیشتر آن کمی از آش دوغ سنگین‌تر است.

سخن پایانی

هر چند در این مقاله سعی شده که لیست کاملی از غذاهای محلی شیراز پرداخته شود، اما به دلیل تنوع بی نظیر خوراک‌ها نمی‌توان همه‌ی آن‌ها را نام برد. همانطور که دیده شد در تهیه این غذاها از گوشت، ادویه و سبزیجات معطر به فراوانی استفاده می‌شود که این موضوع به سالم بودن آن‌ها تاکید دارد. همچنین به دلیل استفاده از چاشنی‌ها و دسر‌های سالم در کنار آن‌ها، می‌توان غذاهای شیرازی را به عنوان الگویی برای اصلاح عادت‌‌های نادرست غذایی به کار گرفت.

غذاهای محلی شیراز

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email

دیدگاهتان را بنویسید