نزدیک‌ ترین شهر ساحلی به تهران

نزدیک‌ ترین شهر ساحلی به تهران کدام است ؟

اطلاعتی که شما در این نوشته کسب میکنید :

در این مقاله از مجله سفر گردشرو تصمیم گرفتیم تا نزدیک‌ ترین شهر ساحلی به تهران را به شما علاقمندان به سفر معرفی کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

نزدیک‌ ترین شهر ساحلی به تهران که در مجاورت دریای خزر قرار گرفته است، مربوط به شهر زیبای محمود آباد است. قدمت این شهر ساحلی به زمان پادشاهی ناصرالدین شاه باز می‌گردد. اکثر افراد بومی این شهر مشغول به کشت شالیزار و دامداری هستند. در این شهر زیبا، سواحل حیرت‌ انگیزی وجود دارد. گردشگران و توریست‌ ها برای دوری از آلودگی‌ های پایتخت می‌تواند آخر هفته آرامی را در کنار این سواحل مجهز سپری کنند. از جمله تفرجگاه‌ هایی که در اطراف سواحل محمود آباد یافت می‌شود، می‌توان به پارک‌ های ملت، جنگ تشبندان، شهربازی الماس، مرکز ساحلی و کاهباز، سرزمین رویا های ساحلی و… اشاره کرد.

  • تصویر هوایی از شهرستان محمود آباد استان مازندران
  • تصویر بردار و تدوین: محسن باقرپور ریکنده 

محمود آباد نزدیک‌ ترین شهر ساحلی به تهران

نزدیک‌ ترین دریا به تهران در شهر محمود آباد در استان مازندارن قرار دارد. فاصله شهر محمود آباد تا پایتخت با خودرو شخصی حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه است. فاصله کم شهر محمود آباد تا تهران باعث شده، پایتخت‌نشیان ایام تعطیل خود را در این شهر زیبا سپری کنند. شهر زیبای محمود آباد از طرف شرق با شهرهای بابلسر و فریدون کنار همسایه است.

از شمال با دریای خزر و از قسمت جنوب با شهرستان آمل همسایه است. محمد آباد با اینکه شهری کوچک محسوب می‌شود؛ اما جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیاری را در دل طبیعت خود جای داده است. اگر قصد دارید از تهران به محمود آباد سفر کنید، نزدیک‌ترین و محبوب‌ترین مسیر مربوط به جاده هراز می‌شود؛ زیرا جاده محمود آباد- آمل به جاده هراز متصل هستند.

نزدیک‌ ترین شهر ساحلی به تهران
نزدیک‌ ترین شهر ساحلی به تهران

تاریخچه شهر محمود آباد

براساس گفته بومیان، شهر محمود آباد جانشین روستای تاریخی اهلم است که در مجاورت آن قرار دارد. به‌طور کلی قدمت این شهر زیبا و بکر به دوره ناصرالدین شاه باز می‌گردد. قبل از دوره ناصرالدین شاه، این منطقه هیچگونه امکانات یا خدمات رفاهی نداشت و فقط مسیری ساحلی و امام زاده در آن قرار داشت. بنا شدن این شهر توسط حاج محمد حسن خان اصفهانی در دوره ناصرالدین شاه انجام گرفته است. براساس دستور ایشان در این منطقه انواع کاروانسراها، ساختمان‎های مسکونی، راه‌آهن، مساجد و ساختمان‌های تجاری ساخته شد.

آداب و رسوم و فرهنگ اهالی محمود آباد

در شهر محمود آباد طوایف مختلفی همانند لاریجانی، ترک، محمود آبادی، کرد، فیروزه کوهی، نوری ساکن هستند که هرکدام از آن‌ها آداب و رسوم منحصربه‌فرد خود را دارند. رایج‌ترین رسوماتی که در بین تمام اهالی شهر تقریبا یکسان است، می‌توان به مراسم شب ۱۳ تیرماه اشاره کرد. در این شب اهالی شهر بعد از صرف شام، سیزده نوع تنقلات آماده می‌کنند و سپس با گرفتن فال حافظ این شب نیک را جشن می‌گیرند. در این شب هدیه دادن به رهگذران و کودک مرسوم است.

بخش‌های مختلف شهر محمود آباد

محمود آباد از شهرهای توریستی ایران و مرکز شهرستان محمود آباد است. محمود آباد جزء کلان شهرهای استان مازندان به حساب می‌آید که از دو بخش سرخ‎رود و مرکزی تشکیل شده است. این شهر گردشگری و توریستی دارای پنج دهستان و ۹۱ روستا و آبادی است. هرکدام از توابع شهر محمود آباد از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی منحصربه‌فردی بهره‌مند هستند. برخی از پربازدیدترین روستاهای محمودآباد شامل ارمک محله، اسکنده، برجنده، تازه آباد، ترسیاب، تجن کنار و… می‌شود.

اقتصاد اهالی شهر محمود آباد

محمود آباد از شهرهای حاشیه‌نشین دریای خزر است که در گذشته اقتصاد آن‌ها از طریق فروش صنایع دستی و کشاورزی بوده است، اما امروزه اقتصاد این شهر برپایه گردشگری، کشاورزی، ماهیگیری، سرمایه‌گذاری، فروش صنایع دستی، دامداری است. محمود آباد جزء شهرهای جلگه‌ای ایران محسوب می‌شود، به همین دلیل قطب مناسبی برای کشت شالیزارهای حاصلخیز است. برنج‌هایی که در این منطقه کشت می‌شوند شامل طارم عطری، نعمت، ندا، دم سیاه، فجر می‌شوند. یکی‌دیگر از راه‌های اقتصادی این شهر، کاشت مرکبات و محصولات کشاورزی است.

شرایط آب و هوایی شهر محمود آباد

شهر محمود آباد آب و هوایی مرطوب و معتدل دارد. توجه داشته باشید در روزهای گرم تابستان، رطوبت در این شهرافزایش پیدا می‌کند. بهترین زمان سفر برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی محمود آباد، ابتدای فصل بهار تا اواخر فصل تابستان است. فصل پاییز و زمستان این منطقه بسیار سرد است؛ علاوه‌بر این به‌دلیل بارش‌های شدید در این منطقه جاده‌ها بسیار لغزنده هستند. به‌طور کلی شما براساس سلیقه خود می‌توانید در هرفصل از سال به بازدید از این شهر سرسبز و زیبا بروید.

جاهای دیدنی محمود آباد

از جذاب‌ترین قسمت‌های محمود آباد برای گردشگران و توریست‌ها، بازدید از آب‌های بی‌کران دریای خزر است. یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی شهر محمود آباد، تماشای غروب و طلوع آفتاب در کنار سواحل دریای خزر است. تمام جاذبه‌های دیدنی شهر محمود آباد به سواحل خزر ختم نمی‌شود؛ زیرا در این شهر تفرجگاه‌های بسیاری برای تفریح و گشت و گذار وجود دارد. از بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر محمود آباد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

نزدیک‌ ترین شهر ساحلی به تهران

پارک‌های ساحلی

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پارک‌های ساحلی محمود آباد، به‌دلیل طبیعت بکر و سرسبز آن‌ها خواهد بود. در این پارک‌های ساحلی امکان ورزش‌های آبی همانند قایق سواری، شنا کردن، غواصی و دیگر ورزش‌های آبی مکان‌پذیر است. از بهترین و مجهزترین پارک‌های آبی شهر محمود آباد می‌توان به پارک لاله، پارک ملت، پارک مرکزی و پارک شهرداری اشاره کرد.

سرزمین رویاها

یکی از هیجان‌انگیزترین شهربازی‌های شهر محمود آباد که در مجاورت دریای خزر قرار دارد مربوط به سرزمین رویاها می‌شود. در این سرزمین هیجان‌انگیز وسایل بازی مهیجی وجود دارد که افرادی که دارای ناراحتی قلبی یا بیماری خاصی هستند، مجاز به استفاده آن‌ها نیستند. بعد از تخلیه انرژی خود می‌توانید به کافی‌شاپ یا رستوران‌های سرزمین رویاها مراجعه کنید و خود را به یک خوراکی خوشمزه دعوت کنید.

روستای لاویج

روستای لاویج از زیباترین جذابه‌ های گردشگری شهر محمود آباد محسوب می‌شود. که از آب‌های گرم و جنگل‌های سرسبز متعددی به وجود آمده است. برای سفر به روستای لاویج باید ۵۷ کیلومتر از شهر محمود آباد خارج شویم، زیرا این روستا در میان دو شهر نور و محمود آباد قرار دارد. چشمه‌های آب گرم لاویج در پارک جنگلی کشپل واقع شده‌اند. چشمه‌های آب گرم روستای لاویج به‌دلیل خاصیت درمانی که دارند، باعث جذب بسیار از توریست‌ها و گردشگران شده‌اند.

نزدیک‌ ترین شهر ساحلی به تهران

راه‌های دسترسی تهران به محمود آباد

فاصله شهر محمود آباد مازندران تا تهران حدود ۲۰۰ کیلومتر است. افرادی که قصد دارند این مسافت را با خودرو شخصی خود طی کنند، باید حداقل ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه در جاده رانندگی کنند. توجه داشته باشید این فاصله زمانی، ممکن است به‌دلیل ترافیک سنگین و شرایط هوایی افزایش پیدا کند. برای سفر خود به محمود آباد، ابتدا از تهران باید به سمت رودهن حرکت کنید و سپس به سمت جاده هراز حرکت کنید تا به جاده شهر محمود آباد برسید.

در شهر محمود آباد هیچگونه فرودگاهی وجود ندارد؛ به همین دلیل اگر قصد دارید سفر خود را با هواپیما انجام دهید؛ می‌توانید به فرودگاه مهرآباد مراجعه کنید و سپس فرودگاه یکی از شهرهای مازندران را برای مقصد انتخاب کنید. پس از رسیدن به مقصد می‌توانید باقی مسیر را با استفاده از تاکسی‌های شهری یا اینترنتی به شهر محمود آباد سفر کنید.

یکی دیگر از راه‌های اقتصادی برای سفر به محمود آباد، استفاده از پایانه مسافربری است. برای استفاده از خدمات اتوبوس، کافیست خود را به ترمینال شرق تهرانپارس برسانید و بلیط اتوبوس‌های محمودآباد را دریافت کنید. فاصله زمانی تهران تا محمود آباد با اتوبوس تقریبا ۵ ساعت زمان می‌برد.

نزدیک‌ ترین شهر ساحلی به تهران
نزدیک‌ ترین شهر ساحلی به تهران

کلام آخر

اگر قصد دارید مدتی از آلودگی و هیاهوی تهران به دور باشید، شهر زیبای محمود آباد مازندران بهترین انتخاب برای شما است. این شهر جذاب ترین و نزدیک‌ ترین شهر ساحلی به تهران است. این شهرستان زیبا مساحت زیادی ندارند؛ اما در طبیعت کوچک خود، جذابه‌های گردشگری و تفریحی بسیاری جای داده است. مردم این شهر درآمد خود را از طریق سرمایه‌گذری، ماهیگیری، گردشگری، کشاورزی، فروش صنایع دستی و… فراهم می‌کنند.

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email

دیدگاهتان را بنویسید