پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد | یکی از بزرگ‌ ترین و پربازدید‌ترین اماکن تفریحی مشهد

اطلاعتی که شما در این نوشته کسب میکنید :

پارک ملت مشهد، یکی از بزرگ‌ترین و پربازدید‌ترین اماکن تفریحی مشهد است. این پارک که در غرب این شهر قرار دارد، بعد از حرم مطهر امام رضا (ع)، از معروف‌ ترین و پر‌بازدید‌ترین مکان‌های توریستی و تفریحی مشهد به حساب می‌آید که مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. یکی از نکات جالب توجه این پارک، شهربازی وسیع و بزرگ آن است که ساعات شادی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. در ادامه با مجله سفر گردشرو همراه باشید

پارک ملت مشهد که در دوران حکومت پهلوی «آریامهر» نامیده می‌شد، قدیمی‌ترین پارک شهر مشهد با مساحت حدود ۷۲ هکتار است که در سال ۱۳۴۳ احداث گردید. ساخت این مکان تفریحی، با طراحی دو تن از مهندسان انگلیسی به سبک پارک‌های انگلستان آغاز شد، اما به دست چند تن از مهندسان ایرانی به اتمام رسید. وجود فضای سبز وسیع، امکانات هنری، ورزشی، فرهنگی و تفریحی علاقه‌ مندان خاص خود را از گوشه کنار شهر به دیدن این پارک زیبا جذب کرده است.


پیشنهاد خواندن مقاله بیشتر : لیست بهترین شهربازی های مشهد


پارک ملت مشهد

امکانات

در فضای وسیع و سر‌سبز پارک ملت مشهد امکانات فراوانی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

دریاچه پارک ملت

یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های پارک ملت مشهد، دریاچه مصنوعی آن است که امکان بازدید شبانه‌روزی از این بخش برای گردشگران و علاقه‌مندان وجود دارد. این دریاچه دسترسی سریع و راحت به مراکز مهمی مانند تاب دلقک، کافی‌شاپ، ساختمان بیمه شعبه آزادی و پارکینگ را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

شهربازی پارک ملت

بی‌تردید معروف‌ترین بخش این پارک که اغلب گردشگران به بهانه آن به بازدید پارک ملت می‌آیند، شهربازی پارک ملت است. این پارک با مساحت ۳۰ هزار متر‌مربع، در سال ۱۳۵۱ به عنوان اولین شهربازی استاندارد کشور ثبت شده است. تنوع دستگاه‌ها و وسایل این مجموعه به قدری است که همه گروه‌های سنی از کودکان تا بزرگسالان امکان استفاده از آن‌ها را دارند. می‌توان از موارد زیر به عنوان هیجان‌انگیز‌ترین دستگاه‌های شهربازی نام برد:

  • ترن هوایی
  • چرخ‌و‌فلک یا فانفار
  • اسکیت بورد
  • اسکای فلایر
  • صندلی فضایی
  • گرباد
  • آکروجت فضایی
  • کشتی دوقلو
  • سورتمه
  • موتور کراس
  • آفتاب مهتاب
  • تونل وحشت
  • گیم سنتر

پارک ملت مشهد

حیات وحش پارک ملت

در قسمتی دیگر از پارک ملت، انواع حیوانات و پرندگان، در باغ وحش این مجموعه تحت عنوان باغ وحش وکیل‌‌آباد نگهداری می‌شوند. وجود پرندگان و حیواناتی مانند طاووس، میمون و….. در این مجموعه جذابیت خاصی برای کودکان و بزرگسالان دارد.

سالن تئاتر و سینما پارک ملت

از دیگر بخش‌های جذاب و دیدنی این مجموعه، سالن سینما و تئاتر آن است. فرهنگ‌سرای ملت که یکی از امکانات دوست‌داشتنی پارک به حساب می‌آید فضای خوبی را برای علاقه‌مندان به فیلم و سینما فراهم کرده است.

رستوران

از مهم‌ترین امکاناتی که هر مکان تفریحی باید داشته باشد، رستوران است. در پارک ملت مشهد نیز رستورانی وجود دارد که با تنوع بالای غذا‌های ایرانی و خارجی، مراجعان و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

امکانات ورزشی

ورزشکاران و دوست‌داران ورزش می‌توانند در کنار لذت بردن از فضای زیبا و هوای مطلوب پارک ملت مشهد، از امکانات ورزشی این مجموعه نیز حداکثر استفاده را ببرند. علاقه‌مندان می‌توانند رشته‌های ورزشی مختلف زیر را انتخاب کرده و لذت ورزش در این مجموعه را تجربه کنند.

  • استخر
  • زمین فوتبال
  • زمین بسکتبال
  • زمین والیبال
  • تنیس
  • سالن شطرنج

پارک رز بانوان

از بخش‌های بسیار کاربردی این مجموعه می‌توان به پارک رز که مختص بانوان گرامی است اشاره کرد. بخشی که بانوان می‌توانند با رعایت شئونات، ساعاتی را در کنار هم و در جمعی دوستانه به تفریح بگذرانند.

پارک ملت مشهد

پارکینگ طبقاتی آزادی

یکی از معضلاتی که ایرانیان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نبود پارکینگ برای پارک کردن خودرو‌های شخصی‌شان است. به همین جهت، پارکینگ طبقاتی آزادی در دو قسمت شرق و غرب پارک ملت، یعنی محله وکیل‌آباد و آزاد‌شهر ساخته شده است. از نکات جالب پارکینگ سه طبقه آزادی، امکان پارک اتوبوس‌ در آن است که ظرفیت حدود ۳۰ الی ۳۵ اتوبوس را دارد. دو طبقه باقی‌مانده آن امکان پارک خودرو‌های شخصی را برای افراد فراهم می‌آورد.

پارک ملت و جشن لاله ‌ها

هرساله به بهانه فرا‌رسیدن فصل بهار و رویش گل‌های لاله، جشنی با عنوان جشن لاله‌ها برپا می‌شود. از این رو گردشگران زیادی به بازدید از این منظره زیبا در پارک ملت مشهد جذب می‌شوند تا از این مکان دیدن کنند، عکس‌های یادگاری بگیرند و اوقات خوشی را در کنار خانواده و دوستان خود رقم بزنند.

موقعیت جغرافیایی

مجموعه تفریحی پارک ملت، در غرب شهر و در بزرگراه وکیل‌آباد مشهد قرار دارد. جالب است بدانید به علت هم‌جواری میدان آزادی مشهد با این پارک، پارک ملت به «فلکه پارک» نیز شناخته می‌شود. ناگفته نماند موقعیت پارک ‌طوری طراحی شده که امکان دسترسی آسان از ورودی‌های متعدد آن با انواع وسایل نقلیه فراهم است.

دسترسی

دسترسی به پارک ملت، به آدرس « مشهد، بلوار وکیل‌آباد، پارک ملت» از طریق وسایل حمل‌ونقل خصوصی و عمومی امکان‌پذیر بوده و گردشگران می‌توانند بسته به شرایط و موقعیت فعلی خود، بهترین و آسان‌ترین راه برای رسیدن به پارک را انتخاب کنند.

دسترسی با مترو

اگر قصد بازدید از پارک ملت را دارید و نزدیک‌ترین گزینه به شما ایستگاه مترو است، می‌توانید با پیاده شدن در ایستگاه “پارک”، به پارک ملت دسترسی پیدا کنید.

دسترسی با اتوبوس

از دیگر راه‌هایی که برای دسترسی به پارک ملت پیشنهاد می‌شود، اتوبوس است. اگر به ایستگاه اتوبوس نزدیک هستید، می‌توانید به کمک آن در ایستگاه “ضلع غربی پارک”، پیاده شده و وارد پارک شوید.

بهترین زمان بازدید از پارک ملت

به‌طور‌کلی، بازدید از اماکن تفریحی و دیدنی، در تمامی فصول سال لذت‌بخش بوده و خاطرات خوبی را به جا می‌گذارد. اما با توجه به تفاوت اقلیمی در طول سال، می‌توان مناسب‌ترین زمان برای بازدید از این فضا را اوایل بهار و اوایل پاییز دانست؛ چراکه هوا در این دوره معتدل بوده و نه بسیار سرد است که تحمل آن برای افراد غیرممکن باشد و نه آنقدر گرم که عوارض خطرناکی را به همراه بیاورد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که بازدید‌کنندگان باید آن را در نظر بگیرند، فضای باز این محوطه و تأثیر سرما یا گرما بر آن است.

هزینه

همان‌طور که می‌دانید محال است افراد قصد تفریح داشته باشند و هزینه‌های آن را در نظر نگیرند. خوب است بدانید ورود به این پارک برای عموم مردم رایگان است و آن‌ها می‌توانند از فضای باز پارک به همراه قسمت‌هایی از آن اعم از دریاچه مصنوعی و…. به صورت رایگان و بدون نیاز به پرداخت هزینه، دیدن کنند. اما شایان ذکر است که در صورت تمایل به استفاده از  امکاناتی از قبیل شهربازی، امکانات ورزشی، سینما و…. هر بخش به صورت جداگانه هزینه مخصوص به خود را دارد.

ساعت کاری مجموعه

امکان بازدید از مجموعه پارک ملت مشهد، برای علاقه‌مندان و گردشگران در هر ساعتی از شبانه‌روز امکا‌ن‌پذیر بوده و محدودیتی وجود ندارد. اگرچه همانند مسئله هزینه‌های بخش‌های مختلف پارک و تفاوت آن‌ها با یکدیگر، ساعت کاری بخش‌ها و امکانات خاصی از این پارک مانند شهربازی پارک ملت، با محدودیت روبه‌رو است. شهربازی این مجموعه، همه‌روزه از ساعت ۴ بعد از ظهر الی ۱ بامداد دایر است.

پارک ملت مشهد

سخن پایانی

مجموعه تفریحی پارک ملت، قدیمی‌ترین پارک شهر مشهد مقدس است که در سال ۱۳۴۳ ساخته شده و در آن، انواع امکانات تفریحی مانند شهربازی، سالن تئاتر و سینما و امکانات رفاهی از جمله رستوران، پارک رز و امکانات ورزشی وجود دارد. این پارک که در حاشیه بزرگراه وکیل‌آباد قرار دارد، از طریق ایستگاه مترو و اتوبوس یا حتی خودرو شخصی قابل دسترسی است. اوایل بهار و اوایل پاییز به علت اعتدال هوا، بهترین زمانی است که به بازدید‌کنندگان پیشنهاد می‌شود. پارک ملت به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارد و به‌طور رایگان قابل استفاده است. گرچه بخش‌هایی از این مجموعه مانند شهربازی آن، با هزینه‌های متفاوت هر دستگاه و ساعت کاری محدود به ۴ عصر الی ۱ بامداد، قابل دسترسی است.

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email

دیدگاهتان را بنویسید