پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد | یکی از قدیمی ترین پارک های مشهد

یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های شهر مشهد را می‌توان پارک وکیل آباد مشهد نام برد که این پارک در هشت کیلومتری شمال غرب شهر مشهد قرار گرفته است. بلوار دیدنی وکیل آباد راه اتصال پارک جنگلی وکیل آباد به میدان آزادی می باشد. شما در محوطه زیبا و دلنشین پارک وکیل آباد مشهد می‌توانید از ترافیک و شلوغی شهر مشهد دور باشید و اوقاتی را به تفریح در این پارک آرامش بخش بگذرانید. در این پارک یک رودخانه فصلی قرار گرفته که شما می‌توانید با گوش دادن به صدای زمزمه رودخانه و استنشاق هوای پاکیزه و مطبوع آن‌جا یک روز بسیار عالی برای خودتان بسازید.

پارک وکیل آباد

تاریخچه پارک

درگذشته پارک وکیل آباد مشهد با نام میرطراز در بین مردم شناخته شده بود اما اکنون افرادی که به شهر مشهد سفر می‌کنند پارک میرطراز را به اسم پارک وکیل آباد مشهد می‌شناسند. وسعت پارک وکیل آباد ۷۰ هکتار است و در داخل آن قناتی وجود دارد و این قنات باعث جذابیت هر چند بیشتر در این پارک شده است. در پارک وکیل آباد درختان سربه فلک کشیده همچون افرا، سرو، زبان گنجشک، ارغوان، باران طلایی، چنار، کاج و درختان میوه همچون توت، شاه توت، گردو و زیتون وجود دارد.

 پارک وکیل آباد مشهد ملکی قدیمی بود که در سال ۱۳۴۸ صاحب آن که حاج حسین ملک نام داشت این پارک را وقت عام کرد و آن را به شهرداری مشهد واگذار نمود. حاج حسین ملک پسربزرگ  یکی از خیرین مشهد به نام حاج محمد کاظم ملک التجار بوده که در سال ۱۲۵۰ هجری شمسی در شهر تهران متولد شده است. حاج حسین ملک اصالتاً تبریزی و مجتهد‌زاده بوده و ملک‌های وقت شده زیادی همچون باغ ملی مشهد، بیمارستان‌های چناران، تربت جام، باغ صبای تهران و قصر ملک شهر ری را از خود برجا گذاشت. در آستان مقدس رضوی نام حاج حسین به عنوان موقوف کننده‌ای بر روی اداره‌ای در این آستانه قرار دارد.

در سال ۱۳۱۶ حاج حسین نخستین موزه وقتی را با نام موزه ملک در تهران تاسیس نمود و سایر کارهای خیر که این جانب انجام داده است می‌توان به واگذاری ۱۰ هزار متر زمین برای ایجاد پارک عمومی در شهر مشهد و اختصاص دادن ۲ میلیون متر مربع برای ساخت خانه برای فرهنگیان اشاره کرد. یکی از میدان‌های شهر مشهد که در نزدیکی باغ ملک قرار دارد با نام ملک آباد شهرت یافته است.

امکانات رفاهی پارک جنگلی وکیل آباد شامل چه موراد می شود ؟

وقتی اشاره می‌شود که قرار است گام در یک جنگل مدرنیته بگذارید، به معنای ارائه امکانات و اقداماتی است که تجربه‌ی تفریح و گردش شما را بهبود بخشد. این شامل امکاناتی مانند فضاسازی محیط، کف‌سازی مناسب، خیابان‌های آرام و جذاب، مسیرهای پیاده‌روی، فضای سبز زیبا، استخرها و پلکان‌های متعدد می‌شود. همچنین اهمیت داشتن امکاناتی مانند پارکینگ مناسب و نظارت امنیتی در پارک نیز حائز اهمیت است و اطمینان از امنیت و راحتی شما را در این محیط فراهم می‌سازد. به طور خلاصه، ایجاد یک محیط مدرن و تفریحی که همه نیازهای شما را برآورده کند و تجربه‌ی شما را لذت بخش سازد، اصلی‌ترین هدف در این موضوع است.

به منظور برطرف کردن نیازهای خانواده‌هایی که با کودک همراه هستند، امکاناتی همچون آب‌خوری، سرویس بهداشتی، آلاچیق، وسایل بازی کودک و سوپرمارکت از اولین اولویت‌ها هستند. همچنین وجود بوفه و رستوران در پارک جنگلی وکیل آباد، امکان ارائه‌ی وعده‌های غذایی لذیذ را در دل طبیعت و محیط آرام و زیبا فراهم می‌کند. این امکانات می‌توانند تجربه‌ی بازدید از پارک را برای خانواده‌ها به یک تجربه‌ی کامل و لذت‌بخش تبدیل کنند.

تفریحات باغ وکیل آباد

باغ وکیل آباد در مشهد، به عنوان یک مقصد تفریحی محبوب، امکانات و فعالیت‌های متنوعی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. تفریحات و امکانات مهم این باغ شامل موارد زیر می‌شود:

۱٫ پارک جنگلی: باغ وکیل آباد دارای فضای سبز و جنگلی است که امکان پیاده‌روی و گردش در میان درختان و طبیعت زیبا را فراهم می‌کند.

۲٫ باغ وحش: وجود باغ وحش در این مکان، فرصتی برای آشنایی با انواع مختلف حیوانات از جمله پستانداران، پرندگان، آبزیان و خزندگان را فراهم می‌کند.

۳٫ بازی‌های کودکان: منطقه‌ای ویژه برای بازی و سرگرمی کودکان با لوازم بازی در نظر گرفته شده است.

۴٫ پیک‌نیک: امکان برگزاری پیک‌نیک و نشستن در محیط طبیعی با فضای مناسب و زیبا در باغ وکیل آباد وجود دارد.

۵٫ فعالیت‌های ورزشی: امکاناتی مانند مسیرهای پیاده‌روی، مسیرهای دوچرخه‌سواری و زمین‌های ورزشی در این مکان فراهم شده است.

۶٫ رستوران و فروشگاه: وجود رستوران برای ارائه وعده‌های غذایی و فروشگاه برای خرید اقلام مورد نیاز، از دیگر امکانات این مکان است.

به طور کلی، باغ وکیل آباد با تنوع امکانات و فعالیت‌های متعدد، یک مقصد مناسب برای تفریح و گردش خانوادگی و دوستانه است.

دریاچه باغ

زیباترین و دیدنی‌ترین قسمت در پارک وکیل آباد مشهد را می‌توان دریاچه باغ وکیل آباد مشهد نام برد که این دریاچه فصلی در فصل‌های بهار و پاییز اوج زیبایی خود را نمایان می‌کند. رودخانه فصلی و پر آب وکیل آباد به دلیل عبور کردن از میان درختان کهنسال این پارک فضایی بسیار دلنشین را ساخته است. صرف کردن یک وعده غذایی یا میل کردن یک عصرانه در کنار این رودخانه پرخروش یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات هنگام سفر به شهر مشهد به حساب می‌آید . رودخانه وکیل آباد از چشمه گلستان سرچشمه گرفته و پل مهندس پرتویی بر روی این رودخانه فصلی ساخته شده که این پل راه ارتباطی شهر مشهد به ییلاقات مشهد است.

شهربازی

در کنار باغ وکیل آباد مشهد شهربازی بسیار بزرگی ساخته شده که کوهستان پارک شادی نام دارد و وسایل تفریحی متنوعی در این شهربازی وجود دارد. در شهربازی پارک وکیل آباد مشهد علاوه بر انواع مختلف وسایل برای سرگرمی آلاچیق‌هایی هم برای استراحت کردن قرار گرفته است. این شهربازی به دلیل داشتن درخت‌های سر به فلک کشیده و سنگ فرش‌های زیبا برای افرادی که علاقه به عکاسی دارند هم مکان بسیار عالی به حساب می‌آید.

در شهربازی باغ وکیل آباد المان‌های بسیار زیبایی ساخته شده که این المان‌ها به شکل چهره‌های تراش خورده و منبت کاری شده هستند که به جذابیت این شهربازی افزوده است. در آبان ماه سال ۱۳۹۲ شهربازی وکیل آباد بازسازی شده و از وجود خرابی در این پارک و از بین رفتن آن جلوگیری کردند. اما چند سال بعد این شهربازی به دلایلی که هنوز هم مشخص نشده است غیر فعال شده و همگان در حسرت استفاده از این مکان هیجان‌انگیز قرار گرفته‌اند.

باغ وحش وکیل آباد

باغ وحش وکیل آباد با مساحت چهار هکتار، علاوه بر اینکه تنها باغ وحش منطقه مشهد و استان خراسان رضوی است، در جنوب غربی شهر واقع و در کنار پارک جنگلی وکیل آباد قرار دارد. این باغ وحش مجموعه‌ای گوناگون از حیوانات گوشت‌خوار، علف‌خوار، آبزی و پرندگان از جمله شیر، ببر، گوزن، لاما، قوچ، گرگ، میمون، تایگون، پلنگ، سیاه‌گوش و سایران را در اختیار دارد. این حیوانات شامل گونه‌های بومی و غیربومی می‌شوند. در کل، بیش از ۶۱ گونه پستاندار، ۴۹ گونه پرنده، ۱۰ گونه آبزی و پنج گونه خزنده در این مکان زندگی می‌کنند.

باغ وحش پارک وکیل آباد دارای دو بخش جداگانه با بلیط‌های ورودی مجزا است؛ یکی از این بخش‌ها به حیوانات تاکسیدرمی اختصاص دارد و دیگری در آن خزندگانی مانند سوسمار، تمساح و مار به چشم می‌خورند. از آنجا که در سال‌های اخیر توجه کافی به این باغ وحش نشده است، اما با این حال، بازدیدکنندگان از هر دو  بخش با شور و شوق مشاهده حیوانات لذت می‌برند، چه کودکان و چه بزرگسالان.

  • تماس: ۰۵۱۳۵۰۱۴۴۳۳
    آدرس: جنب کوهستان پارک، انتهای بلوار وکیل آباد، مشهد، استان خراسان رضوی
  • ساعات بازدید:
    – در نیمه اول سال: از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ساعت ۱۸:۳۰ عصر
    – در نیمه دوم سال: از ساعت ۸:۳۰ صبح تا نیم ساعت قبل از غروب آفتاب

باغ وحش وکیل آباد مشهد

مشخصات

پارک وکیل آباد مشهد جزو جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود و شما می‌توانید در ساعات خوبی را در کنار عزیزانتان سپری کنید. وسعت بوستان جنگلی وکیل آباد ۲۵۰۶۵۹ متر مربع است و در هشت کیلومتری شهر مشهد قرار دارد که باعث شده تا پارک جنگلی وکیل آباد مشهد یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های ایران محسوب شود. پارک وکیل آباد مشهد که در گذشته نام آن میرطراز بوده است از گذشته تا اکنون مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته و امروزه بسیار شناخته شده است.

شما می‌توانید از تفریحاتی که در باغ وحش، دریاچه و شهربازی پارک وکیل آباد مشهد قرار گرفته است، استفاده کنید و نهایت لذت را از سفر خود داشته باشید. از دیگر تفریحاتی که این پارک را جذاب‌تر کرده است باغ وحش پارک وکیل آباد است که در باغ وحش پارک وکیل آباد مشهد شما می‌توانید حیوانات گوشت‌خوار، علف‌خوار، خزنده، پرنده و آبزی را مشاهده کنید و وسعت باغ وحش این پارک ۴۰۰۰۰ متر مربع است.

پارک وکیل آباد

قیمت ورودی پارک وکیل آباد مشهد- آدرس- ساعت بازدید

هزینه خرید بلیط برای ورود به پارک جنگی وکیل آباد همان مبلغ ورودی پارک خودرو است که طبق تعرفه سالیانه شهرداری محاسبه میشود و شما با پرداخت این مبلغ می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری این پارک دیدن فرمایید.

این پارک زیبا و دیدنی در مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد، جنب کوهستان پارک قرار دارد.

ساعت بازدید از مجموعه پارک وکیل آباد مشهد روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا غروب آفتاب و روزهای جمعه یک ساعت زودتر تا غروب آفتاب برای بازدید شما عزیزان است.

بهترین زمان برای بازدید از باغ وکیل آباد

بهترین زمان برای بازدید از پارک وکیل آباد در مشهد به ویژه بسته به فصل و شرایط هوا ممکن است متفاوت باشد، اما معمولاً بهترین زمان‌ها برای بازدید از این پارک عبارتند از:

  • ۱٫ بهار و تابستان: این فصول با آب و هوای ملایم و خنکی همراه هستند و باغ وکیل آباد در این زمان‌ها با گل‌ها و سبزیجات زیادی تزئین شده و شرایطی مناسب برای پیک‌نیک و گردش فراهم می‌آورند.
  • ۲٫ صبح زود: ساعات صبح زود، به خصوص در فصل‌های گرم سال، مناسب‌ترین زمان برای بازدید از پارک است. در این ساعات هوا خنکتر است و شلوغی کمتری وجود دارد.
  • ۳٫ روزهای آرام هفته: از دوشنبه تا چهارشنبه معمولاً شلوغی کمتری در پارک وکیل آباد مشاهده می‌شود، بنابراین این روزها می‌توانند زمان مناسبی برای بازدید باشند.
  • ۴٫ در فصول پاییز و زمستان: در فصل پاییز و زمستان، این پارک با مناظر زیبا و رنگ‌های دلنشین خود بازدیدکنندگان را جذب می‌کند، به ویژه در ساعات اواخر صبح و اوایل بعد از ظهر که هوا معمولاً خنکتر است.

در نهایت، زمان بازدید به عواملی مانند شرایط هوا، ترافیک، وقت فراغت شما و ترجیحات شخصیتان بستگی دارد، اما با توجه به این نکات می‌توانید زمانی مناسب برای بازدید انتخاب کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به پارک وکیل آباد عبارت است :

کلام آخر

در هنگام سفر به شهر مشهد بعد از زیارت امام رضا (ع) حتما از پارک وکیل آباد مشهد دیدن فرمایید و این مکان را به هیچ عنوان از دست ندهید. این پارک بعد از پشت سر گذاشتن روزی پر از خستگی و بعد از انجام خرید در بازارهای شهر مشهد می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای رفع خستگی و ثبت لحظات به یاد ماندنی در کنار خانواده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید