دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم | دره ای عجیب و غریب با قدمت ۲ میلیون سال

دره ستارگان به‌علت زیبایی منحصر‌به فردی که دارد از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی در سطح جهان محسوب می‌شود. این دره با قدمت دو میلیون سالی که دارد، از عجایب هفت‌گانه قشم بوده که با چشم‌اندازی بی‌نظیر هر انسانی را محو خود می‌کند. اسرار و افسانه‌های زیادی درباره این دره گفته می‌شود که افراد زیادی کنجکاو می‌شوند تا به این دره سفر کنند. برخی بومیان این محله بر این عقیده باور دارند که با برخورد یک ستاره این دره به وجود آمده است؛ اما زمین شناسان دلایل علمی زیادی را علت شکل گیری دره ستارگان می‌دانند. در ادامه با مجله سفر گردشرو همراه باشید تا با یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم آشنا شوید

دره ستارگان قشم

تاریخچه دره ستارگان قشم

همان‌طور که گفته شد قدمت دره ستارگان به دو میلیون سال قبل باز می‌گردد. افسانه‌های متعددی درباره این دره بازگو می‌شود که برخی ترسناک و شاید گاهی شنیدنی و جذاب است. باور اصلی بومیان برخورد ستاره باعث شکل‌گیری دره بوده که باعث شکاف بزرگی در زمین و تمام ماسه‌ها که در اثر برخورد بالا آمدند، به همان شکل باقی مانده و ستون‌های شگفت‌انگیزی را تشکیل دادند؛ اما زمین شناسان با کاوش‌هایی که کردند، علت اصلی را ماسه و سنگ و فرسایش خاک ناشی از باد و باران باعث به وجود آمدن دره شده است. همچنین دره ستارگان تنها ژئوپارک قشم و خاورمیانه بوده که در سازمان یونسکو ثبت جهانی رسیده است.

دلایل علمی در ایجاد دره ستارگان

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط زمین شناسان، نشان داده می‌شود که تندباد، رگبارهای فصلی و آب‌های سطحی موجب فرسایش این منطقه و شکل‌گیری دره ستارگان شده است. اگرچه قشم بارش زیادی ندارد، اما زمانی که بارش به خود ببیند، دره ستارگان به‌علت ضعیفی لایه‌های ستون‌ها، تغییراتی در دیواره‌ها و مخروط‌های نوک تیز ایجاد می‌شود که توریست‌های زیادی جذب این تغییرات می‌شوند. طبقه‌های زیری دیواره‌ها و ستون‌های دره در قیاس با طبقه‌های سست و رویی دره از مقاومت کم‌تری برخوردار بوده و از بین می‌روند. لایه‌های زیرین سرعت افزایش زیادی دارند و در آخر باعث ایجاد دره‌های کوچک با شکاف‌های متعددی می‌شود.

باورهای بومیان درباره دره ستارگان

برخی از افراد این ناحیه اعتقاد دارند که پس از غروب آفتاب صداهایی از دره می‌شنوند که به ارواحی مربوط بوده که علت این موضوع، ناراحتی آن‌ها حضور انسان‌ها است. برخی افراد آنقدر نسبت به این باور جدی هستند که به هیچ عنوان بعد از غروب آفتاب به دره ستارگان مراجعه نمی‌کنند. جست‌وجوهایی که توسط پژوهشگران به عمل رسیده، این باور را رد کرده و دلیل اصلی آن را صدا وزش باد در اطراف ستون‌ها و دالان‌های دره می‌دانند. اگر به ارواح اعتقاد ندارید و شب و صداها برای شما ترسناک نیست، حتماْ شب را در این ناحیه بگذرانید تا در کار زیبایی‌های خارق‌العاده آن از دره ستارگان لذت ببرید. البته گروهی دیگر می‌گویند که فرازمینی‌ها علت سقوط ستاره شده است.

آیا دره ستارگان قشم جن دارد؟

در سال‌های طولانی بومیان نقل قول‌های زیادی درباره جن و ارواح و وجود آن‌ها در دره بازگو کردند. این افراد می‌گویند که ارواح و اجنه شب در رفت و آمد هستند که حتی در این زمان افرادی صداهای آن‌ها را شنیده و گزارش دادند؛ اما محققان علت صداهای عجیب و غریب را علت وجود حفره‌های ریز و درشت در صخره‌ها می‌دانند؛ چراکه هنگامی که باد می‌وزد، صدایی تولید می‌شود که برای افراد ناشناخته است. در نتیجه اگر شب بخواهید به دره بروید احتمالاْ از نظر بومیان وارد مخوف‌ترین و خطرناک‌ترین جای ایران شده‌اید.

دره ستارگان در شب

صخره‌های دره ستارگان در شب بسیار خارق‌العاده و شگفت‌انگیز است. خاموشی و آسایشی به همراه خود می‌آورد که برای گردشگران بسیار لذت‌بخش خواهد بود. شما می‌توانید در شب دقایقی غرق این خلق باشکوه خداوند شوید. آرامشی که در این دره حس می‌کنید، همانند حضور در کویر است. آسمان و ستارهای درخشان در بالای سرتان بسیار نزدیک به زمین و دست‌یافتنی هستند. شب‌های این دره غبار‌آلود و ابری نبوده و تصویرشان تا سال‌ها در ذهنتان باقی می‌ماند. در این دره به دلیل دوری از محیط شهری، از آلودگی نوری خبری نیست.

نام‌های محلی دره ستارگان

دره ستارگان قشم به علت خصوصیات عجیب و غریب و رازآلود خود، در طول سال‌های طولانی به عنوان محلی شناخته شده که فرازمینی‌ها آن را به وجود آوردند. مردم بومی این ناحیه را به اسم استاله کفته یا استار کفتیده که به معنی ستاره افتاده است می‌شناسند. علت اعتقاد آن‌ها نیز افتادن یک ستاره در دل زمین بوده که موجب به وجود آمدن دره ستارگان و تمام شکل‌های زیبا و منحصربه‌فرد به‌خاطر برخورد ستاره است.

بازدید از موزه سنگ

بازدید از موزه سنگ دره ستارگان خالی از لطف نیست؛ زیرا سنگ‌ها و کانی‌های ناحیه را به‌طور کامل شرح می‌دهند که گردشگران و علاقه‌مندان به زمین‌شناسی، دلیل شکل‌گیری این منطقه را جویا می‌شوند. این موزه در ساختمان دره با ۴۸ نوع سنگ قرار دارد. شما در این موزه می‌توانید علت به وجود آمدن و همچنین دلایل صداهای عجیب و اطلاعات دیرینه شناسی آشنا شوید.

روستا برکه خلف

یکی دیگر از جاذبه‌های دره ستارگان روستا برکه خلف بوده که در کناره دره قرار دارد. در این روستا برای به یادمادنی کردن سفر خود می‌توانید با لباس‌های بومی این ناحیه عکس گرفته و از غذاهای بسیار لذیذ و سوغاتی‌های متعدد استفاده کنید. اگر علاقه داشتید، در این روستا می‌توانید روی دستتان حنا کشیده و با هنر بیشتر مردم روستا آشنا شوید. از کارهای مفید و جالب مردم روستا این بوده که از صدفی به نام صدف لب سیاه در مقابل منقرض شدن محافظت می‌کنند. علت نام این روستا از اسم فردی به‌نام خلف گرفته شده است.

قلعه پرتغالی‌ها در کناره دره ستارگان

با ۲۰ دقیقه رانندگی به‌راحتی می‌توانید به قلعه پرتغالی‌ها برسید که در کنار بلوار ژئوپارک قرار دارد. این قلعه ۵۰۰ سال قدمت داشته و از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است. بخش‌های مختلف آن شامل مقر فرماندهی، آب انبار، کلیسا و زندان است. در بخش ورودی این قلعه بانوانی را می‌بینید که با لباس محلی صنایع دستی می‌فروشند. حتی در بساطشان خاک رنگی جزیره هرمز را هم می‌توانید ببینید. این قلعه هنگامی ساخته شد که پرتغالی‌ها در جنوب ایران چیره داشتند. اما شاه عباس توانست به تسلط‌‌شان پایان دهد و در نتیجه امام قلی خان قلعه را فتح و پرتغالی‌ها را خارج کند.

لوکیشن فیلم اژدها وارد می‌شود در دره ستارگان قشم

به‌علت زیبایی‌های شگفت‌انگیز این دره، یکی از لوکیشن‌های مهم فیلم اژدها وارد می‎شود به کارگردانی مانی حقیقی بوده است. محتوا این فیلم درباره اسرار گفته شده از مردمان بومی جزیره بوده که باعث فیلم‌نامه جذاب می‌شود. جالب است بدانید این فیلم جایزه‌های زیادی در جشنواره‌های مختلف مانند برلین و بوئنس آیرس به ارمغان آورد. داستان این فیلم درباره پدیده عجیب و غریبی بوده که مامور ساواکی به دلیل قتل یک تبعیدی وارد جزیره قشم می‌شود که تحقیقات وی بسیار ترسناک و دلهره‌آور است.

عکاسی

در کنار بازدید از دره ستارگان، می‌توانید عکاسی بی‌نظیری از سوژه‌های ناب و باشکوه دره داشته باشید. منظره مریخ مانند دره و یک آسمان پر ستاره با عکاسی حرفه‌ای می‌تواند برای شما جذاب و جالب باشد. دره ستارگان از سوژه‌های بکری تشکیل شده که باید چند کارت حافظه داشته باشید؛ چراکه به احتمال زیاد قسمت زیادی از تایم شما مختص به عکاسی خواهد بود. در صورت امکان برای ثبت لحظات دوربین حرفه‌ای به همراه داشته باشید؛ زیرا عکس سفر شما را به‌یاد ماندنی‌تر می‌کند.

خرید سوغات و صنایع دستی

غرفه‌هایی از صنایع دستی و خوراکی‌های گوناگون در دره ستارگان قشم وجود دارد که هنر جنوبی‌ها را نشان می‌دهد. شما می‌توانید از تماشای این آثار هنری لذت برده و یا حتی یادگاری ارزشمندی به عزیزانتان هدیه دهید. همچنین به عنوان سوغات می‌توانید نان‌های محلی، خرما، کیک هلر و ادویه‌های محلی همراه خود برده و لذت سفر را برای خود دوچندان کنید.

جذابیت های دره ستارگان قشم

دره ستارگان با مسیری سنگ ریزه شده قابل مشاهده است تا راهتان را به‌راحتی پیدا کنید. مسیر باریک و پهنی در دره وجود دارد که با نظم خارق‌العاده هر انسانی را به حیرت می‌کشاند. اگر مسیر سنگ ریزه شده را ادامه دهید، دو ضخره بسیار بلند در ورودی دره مشاهده می‌کنید که همچون دروازه بزرگی است. اشکال متفاوتی مانند مجسمه به شکل عقاب، فیل و تمساح وجود دارد که مشاهده آن‌ها برای شما بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود. اگر مسیر را بیشتر ادامه دهید، به بام دره می‌رسید که با رفتن به بالای آن نما متفاوتی از دره ستارگان را می‌توانید مشاهده کنید.

موقیعت مکانی دره ستارگان

دره ستارگان در جنوب شرقی جزیره قشم و در نزدیکی روستا برکه خلف قرار دارد. شما می‌توانید پس از طی کردن ۵ کیلومتر از جزیره قشم، به دره ستارگان برسید.

بهترین زمان سفر به دره ستارگان

پاییز و زمستان از فصل‌های بی‌نظیر برای بازدید دره ستارگان است؛ زیرا قشم در این فصل از سال آب و هوا مناسبی برای گردشگری دارد. حتی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت هوای قشم معتدل بوده و شما می‌توانید برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید اگر در تابستان سفر کردید حتماً لباس مناسب و نازک، ضد آفتاب و عینک دودی استفاده کنید.

هتل در نزدیکی دره ستارگان قشم

خود جزیره قشم مملو از هتل و اقامتگاه است؛ اما در دره ستارگان می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استفاده کرده و تجربه زندگی با مردم محلی، با معماری بی‌نظیر و بومی داشته باشید. برای نمونه اقامتگاه بومگردی ستاره در ۱۰۰ متری دره ستارگان، هتل ساحل طلایی قشم در ۹ کیلوتری دره و هتل آتامان قشم در ۲۱ کیلومتری دره ستارگان قرار دارد.

چند نکته قابل توجه به رفتن به دره ستارگان

اگر تمایل دارید شب را در دره ستارگان سپری کرده و لذت واقعی را تجربه کنید، بهتر است چند نکته را رعایت کنید. حتماً ذهن خود را از افسانه‌ها و اسرارهای مخوف دور کنید. در شب با سکوت و آرامش منطقه کنار بیایید؛ زیرا در شب بازدید از دره کم‌تر است. در قدم بعدی اگر در شب تنها هستید به دره نروید؛ زیرا حضور چند نفر همراه شما باعث کاهش ترس شما خواهد شد؛ چراکه اگر اتفاقی بیفتد می‌توانید از یکدیگر کمک بگیرید. در شب تجهیزاتی مانند مواد غذایی، کفش مناسب، چراغ قوه و آب به همراه خود داشته باشید.

دره ستارگان قشم

سخن پایانی

از آنجایی که این طبیعت بکر قدمتی ۲ میلیون ساله دارد، باید قدردان باشیم که در کشور ما قرار دارد؛ در نتجیه باید حواسمان به این طبیعت باشد. آن را پاکیزه نگه داشته و با دقت با آن رفتار کنیم؛ زیرا خاک این منطقه بسیار ضعیف و سست بوده و با بی‌دقتی به‌آسانی دچار تخریب می‌شود. علی رغم اینکه این محدوده از ترسناک‌ترین مکان‌های دیدنی ایران است، ولی آنقدرها هم که از آن نقل قول شده خوف‌آور نیست. کافیست از نظر زمین شناسی اطلاعاتی داشته باشیم تا درک کنیم وجود هر لایه از این پدیده خارق‌العاده دلایل علمی دارد. ضمن تشکر امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد. درنهایت خوش‌حال می‌شویم تجربیات خود را از این سفر با ما به اشتراک بگذارید.

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email

دیدگاهتان را بنویسید