باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد شیراز | باز مانده دوران صفویه

اطلاعتی که شما در این نوشته کسب میکنید :

امروزه شهر شیراز از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری فراوانی برخوردار است که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز باغ عفیف آباد می باشد. باغ عفیف آباد در دوران صفویه ساخته شده و بعد از سال‌ها برخی از افراد تغییراتی را در آن ایجاد کردند؛ به همین دلیل این تغییرات باعث شده که امروزه افراد بسیاری برای بازدید از این اماکن گردشگری به شهر شیراز سفر کنند. این باغ زیبا در دوره صفویه هم به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی برای حاکمان آن دوره به شمار می‌رفت و از آن برای تفریحات خود استفاده می‌کردند.

باغ عفیف آباد

تاریخچه باغ عفیف آباد یا همان باغ گلشن

باغ عفیف آباد یکی از قدیمی‌ترین باغ‌ها در زمان صفویه بوده که در آن زمان به عنوان باغ گلشن معروف بوده است، باغ گلشن بعد از دوره صفویه کاملا تخریب و ویران گردید تا در سال ۱۸۶۳ فردی به نام میرزا علی محمد قوام‌الملک آن باغ را دوباره تاسیس کرد. این باغ زیبا از قسمت غربی شیراز قرار گرفته و حدود ۱۳ هکتار را به خود اختصاص داده است. در آن زمان با استفاده از آجر یک دیوار آجری را برای محافظت از درختان و گل‌های درون باغ بنا کردند تا آسیبی به آنها وارد نشود. باغ گلشن در دوره صفویه بسیار با ارزش بوده و شاهان و شاهزادگان از آن به عنوان محل تفریحگاهی خود استفاده می‌کردند این باغ علاوه ‌بر دوره صفویه در دوره پهلوی و قاجار نیز توجه بسیاری از شاهان را به خود جلب کرده است، اما امروزه این باغ زیبا به عنوان یک آثار ملی ثبت شده و به یک جاذبه دیدنی و تاریخی تبدیل شده است.

باغ عفیف آباد از چه بخش‌ هایی تشکیل شده است؟

این باغ همانند دیگر مکان‌های تفریحی از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده که زیبایی آن را دوچندان کرده و بازدید کردن از آن برای تمامی افراد آزاد بوده است. برخی از بخش‌های آن شامل:

 

کاخ سلطنتی درون آن

این کاخ سلطنتی درون باغ از دو طبقه ساخته شده که از نظر معماری بیشتر به باغ ارم شباهت دارد. کاخ سلطنتی حدود ۳۰ اتاق و تالار زیبا را به خود اختصاص داده است که افراد می‌توانند در هنگام بازدید از آنها برای استراحت خود استفاده کنند. این کاخ به دلیل اینکه در دوره صفویه بوده، از هنر‌های آن دوره هم برای معماری و تزئین آنها استفاده کرده‌اند. ایوان کاخ یک ایوان دلباز و بزرگ است که ستون‌های بزرگی در آن قرار گرفته و آن را با کاشیکاری هنرمندانه‌ای تزئین کرده‌ و به همین دلیل نمایی فوق‌العاده را به این باغ داده است. سردر‌هایی که برای تالارها به کار رفته همانند سردر‌های ورودی تخت جمشید بوده و همین شکوه و عظمت آن را زیاد کرده است، این عمارت باشکوه از سقفی چوبی و تزئین‌هایی با طرح‌های زیبا و رنگ‌های روغنی بنا شده که این هنر معماران عزیزمان را به نمایش می‌گذارد. طراحی این عمارت به گونه‌ای بوده که دو تراس هم در دو طرف آن قرار گرفته و جلوه‌ای حیرت‌انگیز را به این کاخ داده است.

قهوه خانه باغ

قهوه‌خانه باغ که در کنار حمام سنتی و بخش غربی آن واقع گردیده، که ساختاری همانند قهوه‌خانه‌های سنتی داشته تا افرادی که به آن مراجعه می‌کنند از آن لذت ببرند. این قهوه‌خانه در گذشته محل شاهزادگان دوره قاجار بوده که در آن استراحت و تفریح می‌کردند و محل قلیان کشیدن آنها نیز بوده است. قهوه خانه درون باغ عفیف آباد دارای شش حجره فوق‌العاده دلنشین و دلباز بوده که برای تزئین آن از طرح‌ کاشی‌هایی که در شاهنامه وجود دارد مورد استفاده گرفته است. حوض کوچکی هم در وسط آن قرار دارد که زیبایی آن را دو چندان کرده و همین باعث شده که توجه افراد بسیاری به آن جذب شوند.

حمام سنتی باغ

همانطور که از نام این حمام پیدا است، یک حمام سنتی بوده و در قسمت غربی باغ قرار گرفته است. این حمام همانند دیگر حمام‌های سنتی بوده اما معماری آن تفاوت بسیاری با آنها داشته و همین باعث شده که فضایی عالی در آن به وجود آید. برای تزئین کردن دیوار‌های داخلیرآن از نقش‌هایی مانند یوسف که به جمع زنان مصری رفته، کوه بیستون، دیدار با خسرو پرویز و… دیگر نقش‌های داستانی استفاده کرده‌اند. در گذشته برای گرم کردن آب از هیزم و آتش زدن آنها استفاده شده و دود آتش از بلند‌ای عمارت به بیرون می‌رفت؛ اما امروزه آب سرد و گرم هردو درون خزینه‌های داخل حمام قرار داشته و با تغییر و بازسازی کردن آن شکل جدیدی به خود گرفته است و یک نمایی زیبا را در آن به تصویر می‌کشد.

باغ ایرانی درون آن

این باغ امروزه یکی از بهترین و معروف‌ترین بخش‌ها به حساب می‌آید که گردشگران بسیاری‌ را نیز به خود جذب کرده است. باغ ایرانی یا همان باغ عفیف آباد درختان و گل‌کاری‌های فراوانی در آن وجود دارد و همین موارد باعث شده تا آنجا به یک مکانی تفریحی و دیدنی تبدیل شود. این باغ در فصل بهار با شکوفه کردن درختان نارنج و تابستان هم با رنگ و عطر آنها و در پاییز و زمستان با به وجود آمدن این زیبایی‌های شگفت‌انگیز هوش از سر انسان‌ها می‌برد. اگرچه امروزه این باغ ایرانی همانند قبل از آبادانی برخوردار نیست اما همواره به عنوان بهترین مکان گردشگری در شیراز به شمار ‌می‌رود و افراد بسیاری آن را برای تفریح خود انتخاب می‌کنند.

موزه نظامی باغ

این موزه نظامی در طبقه اول عمارت واقع گردیده و از معماری‌های متفاوتی ساخته شده است. تزئیناتی که در این موزه به کار برده شده باعث شده تا افراد در هنگام مراجعه کردن به آن حال‌وهوای بی‌نظیری را تجربه کنند. در داخل این موزه اسلحه‌ها، و تمامی ادوات جنگی در زمان‌های مختلفی را به تصویر کشیده است و به همین دلیل نام آن را موزه نظامی گذاشته‌اند. این موزه خارق‌العاده اسلحه‌های متفاوتی مانند شمشیر، تپانچه، زره، تفنگ و… را در خود جای‌داده و همین باعث شده که آن به یک مکان ارزشمند و مهم تبدیل شود. این سلاح‌هایی که در موزه نظامی وجود دارند هرکدام به یک تاریخ و زمان یک پادشاه برمی‌گردد که برخی از آنها مربوط به  زمان رضا‌شاه، فتحعلی‌شاه، محمدرضا‌شاه، مظفرالدین‌شاه و… خواهد شد.

باغ عفیف آباد از چه امکاناتی برخوردار است؟

امروزه افرادی که به شیراز سفر می‌کنند به دنبال مکان‌هایی هستند که از امکانات رفاهی عالی برخوردار باشند و بتوانند از سفر خود نهایت لذت را ببرند به همین دلیل باغ عفیف آباد یکی از این اماکن تفریحی بوده که از امکانات رفاهی عالی را به خود اختصاص داده است. این امکانات شامل:

باغ عفیف آباد

امکانات ورزشی

افرادی که قصد دارند طولانی مدت در این باغ بمانند می‌توانند از تمامی امکانات ورزشی مانند تنیس، والیبال، و… استفاده کنند.

فروشگاه صنایع دستی

برخی از گردشگران  برای اینکه سوغاتی از شهر‌های مختلف به همراه داشته باشند می‌توانند در هنگام سفر به باغ عفیف آباد از فروشگاه صنایع دستی برای خود و خانواده سوغاتی‌هایی را خریداری نمایید.

غرفه اجاره لباس

امروزه افرادی هستند که در هنگام سفر به مکان‌های دیدنی تمایل دارند با لباس‌های مخصوص آن شهر عکس‌هایی داشته باشند؛ به همین دلیل اگر به شهر شیراز برای بازدید از باغ عفیف آباد آمدید می‌توانید به غرفه اجاره لباس بروید و با لباس‌های آنها عکس یادگاری بیندازید.

کتاب فروشی

تمامی جاذبه‌های دیدنی از امکانات رفاهی عالی برخوردار هستند اما شما اگر به باغ عفیف آباد مراجعه کنید می‌توانید به کتاب فروشی آن بروید و هر کتابی را که به آن علاقه دارید را خریداری کنید.

باغ عفیف آباد کجاست؟

باغ عفیف‌آباد شیراز: این باغ در شهر شیراز، در انتهای خیابان عفیف‌آباد واقع شده است.

برای رسیدن به باغ عفیف‌آباد، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. اگر با اتوبوس سفر می‌کنید، اتوبوس‌های مسیر بلوار استقلال گزینه مناسبی هستند. شما باید در ایستگاه زرهی پیاده شوید و سپس با چند دقیقه پیاده‌روی به باغ برسید.اگر با مترو سفر می‌کنید، مقصد شما ایستگاه آوینی است. از آنجا می‌توانید تاکسی‌های خیابان عفیف‌آباد را سوار شوید و در انتهای خیابان پیاده شوید.

اگر با خودروی شخصی به باغ عفیف‌آباد می‌روید، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن گوگل‌مپ و جستجوی “باغ عفیف‌آباد شیراز” به‌راحتی مسیر خود را بیابید.

بهترین فصل بازدید از باغ عفیف آباد

کسانی که به شیراز سفر کرده‌اند، خوب می‌دانند که بهترین فصل برای بازدید از این شهر، فصل بهار است. اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، اردیبهشت‌ماه زمان اوج زیبایی شیراز است، وقتی که این شهر به گوشه‌ای از بهشت تبدیل می‌شود. باغ عفیف‌آباد را نیز نمی‌توان از این مسئله جدا دانست.در این زمان، باغ به اوج زیبایی و دلربایی خود می‌رسد. احتمالاً شما هم بارها شنیده‌اید که اردیبهشت‌ماه شیراز وصف‌نشدنی است.

اگرچه بهار بهترین زمان برای سفر به شیراز است، باغ عفیف‌آباد در سایر فصل‌های سال نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد و می‌تواند تجربه‌ای خوشایند برای بازدیدکنندگان باشد. بنابراین، هر فصلی که برای سفر به شیراز انتخاب کنید، دیدار از باغ عفیف‌آباد را از دست ندهید.

ساعات و هزینه بازدید باغ عفیف آباد

این موزه با هدف زنده نگه داشتن خاطرات جنگ تحمیلی و ایجاد ارتباط میان نسل جوان و شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس راه‌اندازی شده است. بنابراین، توصیه می‌کنیم که در سفر به شیراز، حتماً از این موزه نیز بازدید کنید.

ساعات کاری موزه نظامی باغ عفیف‌آباد از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ ظهر و دوباره از ۱۵ تا ۱۹ عصر است،در روزهای تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره)، و شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است. هزینه ورودی برای گردشگران داخلی ۲۰ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۵۰ هزار تومان می‌باشد.

جاذبه‌های دیدنی اطراف باغ عفیف آباد

شیراز شهری پر از جاذبه‌های دیدنی است و در اطراف موزه نظامی باغ عفیف‌آباد نیز مکان‌های جذابی برای بازدید وجود دارد. برخی از این جاذبه‌ها عبارتند از:

پیاده‌راه مصلی‌نژاد

پیاده‌راه مصلی‌نژاد یکی از پروژه‌های شهرسازی شیراز است که در سال ۱۳۹۹ با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و افزایش فضای سبز در شهر آغاز شد. این پیاده‌راه از میدان قصرالدشت تا میدان بسیج امتداد می‌یابد و ۱۲ کیلومتر طول و ۲۰ متر عرض دارد. امکاناتی مانند نورپردازی، آبنما، فضای بازی کودکان، دوچرخه‌سواری، استراحتگاه، فروشگاه‌ها و کافه‌ها، این پیاده‌راه را به مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت تبدیل کرده است. پروژه پیاده‌راه مصلی‌نژاد با همکاری شهرداری شیراز، سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه شیراز اجرا شده است. هدف از این پروژه ایجاد فضایی سبز و آرام برای تفریح، ورزش و تبادل اطلاعات شهروندان بوده است.

پارک بعثت

پارک بعثت یکی از بزرگترین و زیباترین پارک‌های شهری در شیراز است. این پارک که در سال ۱۳۸۵ تأسیس شد، در محله بعثت شیراز قرار دارد و دارای ۱۲ هکتار فضای سبز، چندین آبنما، استخر، مجسمه‌های هنری، میدان ورزشی، فضای بازی کودکان، کافه و رستوران است. پارک بعثت مکان مناسبی برای تفریح، ورزش و گذراندن اوقات فراغت با خانواده و دوستان است.

مجتمع تجاری سپهر

مجتمع تجاری سپهر یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین مراکز خرید در جنوب کشور است. این مجتمع در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و دارای بیش از ۲۰۰ فروشگاه، رستوران، سینما، سالن بازی، آکواریوم و پارکینگ چند طبقه است. این مجتمع تجاری می‌تواند نیازهای مختلف مشتریان را برآورده کند و گزینه‌ای مناسب برای خرید و تفریح است.

کافه باغ عفیف‌آباد

کافه باغ عفیف‌آباد در کنار باغ موزه عفیف‌آباد قرار دارد و دارای فضایی سبز و آرام است. این کافه با دکوراسیون ترکیبی از سنتی و مدرن، صندلی‌های راحت و موسیقی ملایم، محیطی دنج و شاد را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. در این کافه باغ می‌توانید از نوشیدنی‌های گرم و سرد، دسرهای خوشمزه، انواع کیک و شیرینی لذت ببرید و از تماشای منظره زیبای باغ لذت ببرید. این مکان برای استراحت، گپ و گفتگو با دوستان یا استراحت پس از بازدید از باغ عفیف‌آباد مناسب است.

در مجموع، اطراف موزه نظامی باغ عفیف‌آباد شیراز جاذبه‌های متنوعی دارد که می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی کند، از طبیعت و ورزش گرفته تا خرید و خوردن یک نوشیدنی در یک محیط زیبا.

باغ عفیف آباد

 

سخن پایانی

امروزه در شهر شیراز شاهد جاذبه‌های تاریخی و تفریحی بسیاری هستیم اما باغ عفیف آباد به عنوان کهن‌ترین مکان‌های تاریخی این شهر به شمار می‌رود. این باغ عمارت باشکوه از بخش‌های مختلفی ساخته شده که همین‌ باعث شده است که نسبت به دیگر مکان‌ها محبوبیت بالایی داشته باشد. این باغ علاوه‌بر زیبایی حیرت‌انگیزی که از خود به نمایش می‌گذارد از امکانات رفاهی عالی مانند استخر، سرویس بهداشتی، تالار و مهمان‌سرا، امکانات ورزشی، کافی شاپ و قهوه خانه و… نیز برخودار است.

 

سوالات متداول:

باغ عفیف‌آباد کجاست؟

باغ عفیف‌آباد شیراز در انتهای خیابان عفیف‌آباد و نزدیک خیابان ستارخان قرار دارد. این باغ یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است که به خاطر معماری زیبا و فضای سبز منحصر به فردش معروف است.

دیدنی‌های باغ عفیف آباد چیست؟

مجموعه باغ عفیف‌آباد شامل یک کاخ سلطنتی، یک حمام، یک قهوه‌خانه سنتی، و باغ ایرانی است. کاخ سلطنتی میزبان دو موزه نظامی و موزه عبرت است که هر دو برای بازدید عموم در دسترس هستند.

بهترین زمان بازدید از باغ عفیف‌آباد چه زمانی است؟

بهترین زمان بازدید از باغ عفیف‌آباد، به خصوص برای تماشای زیبایی طبیعت، ماه اردیبهشت است. اما این باغ در دیگر فصول سال نیز جذابیت خود را دارد. حتی در فصل زمستان، به دلیل وجود موزه‌های نظامی و عبرت، بازدید از این مجموعه می‌تواند تجربه‌ای به‌یادماندنی باشد.

اطلاعات مهم قبل از بازدید باغ عفیف‌آباد شیراز چیست؟

ساعات کاری موزه نظامی باغ عفیف‌آباد از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ ظهر و سپس از ساعت ۱۵ تا ۱۹ عصر است. هزینه ورودی برای گردشگران داخلی ۲۰ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۵۰ هزار تومان است. این مجموعه در روزهای تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره)، و شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است.

 

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email

دیدگاهتان را بنویسید