جزایر ناز قشم

جزایر ناز قشم | جزایری زیبا در آغوش آب‌های نیلگون خلیج فارس

اطلاعتی که شما در این نوشته کسب میکنید :

مطمئناً تا کنون، بارها اسم جزایر ناز قشم را شنیده‌اید. این جزایر زیبا در آغوش آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار داشته و دورتا دور آن‌ها پوشیده از آب است. این منطقه فاصله کمی با ساحل دارد؛ بنابراین آب‌های اطراف جزایر ناز، عمق زیادی ندارند و برای پیاده‌روی در آب مکان بسیار مناسبی محسوب می‌شود. در جزایر ناز وقتی که پاهای عریان خود را به نرمی و لطافت آب‌های خلیج فارس می‌سپارید، آرامشی عجیب وجودتان را فرا گرفته و لذتی را تجربه می‌کنید که در هیچ سفری تجربه نکرده‌اید. اگر قصد سفر به قشم را دارید، هرگز جزایر ناز قشم را فراموش نکنید و دیدن آن را جزو الویت‌های خود قرار دهید.

جزایر ناز کجا هستند؟

استان هرمزگان با داشتن جزیره‌ای زیبا همچون قشم، هر ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند. از آن گذشته در جنوب شرقی قشم، جزایر ناز در نهایت زیبایی وجود دارند که همچون نگینی در خلیج فارس می‌درخشند. یکی از جزایر محبوب و پرطرفدار قشم، جزایر ناز بوده که در فاصله حدوداً یک کیلومتری ساحل خلیج فارس واقع شده‌اند. علی رغم اینکه این جزایر نزدیک ساحل هستند، اما تلاطم موج‌های خروشان دریا، مانع دیدن آن‌ها می‌شود.

بنابراین برای دیدن جزایر ناز، باید منتظر باشیم که جزر ایجاد شده و آب‌ها به سمت پایین بروند. جزایر ناز صخره‌ای بوده و فرصت مناسبی را برای انواع عکاسی‌های هنری ایجاد می‌کنند. جزیره‌های دیگر روی آب، تنگه هرمز و غروب و طلوع خوشید و… در جزایر ناز جلوه‌ای دیگر دارند. در این جزایر انواع تفریحات جذاب و سرگرم‌کننده برای شما وجود دارد. تفریحاتی چون آفرود سواری، شتر سواری و اسب سواری، شاتل و… از جمله سرگرمی‌های پرطرفدار این منطقه هستند.

تفریحات جذاب جزیره ناز

  • پیاده روی در آب: شاید برای شما خیلی جالب باشد اگر بدانید که از ساحل قشم تا جزیره ناز را می‌توانید با پای پیاده بروید؛ چراکه عمق آب در این منطقه تا ساق پای شما هم نمی‌رسد. پیاده‌روی در آب، جذابیت بسیار زیادی برای خیلی‌ها دارد.
  • عکاسی: اگر عاشق عکاسی هستید، جزایر ناز پر از سوژه‌های شگفت‌انگیز برای شماست. با پرندگان زیبایی که در این جزایر هستند، زیبایی عکس‌های شما چند برابر خواهد شد.
  • زیبایی‌های جانوران و گیاهان: ترکیب آب‌های فیروزه رنگ خلیج فارس، نسیم خنکی از سمت دریا می‌وزد، صدای موج‌های خروشانی که خود را به صخره‌ها می‌کوبند به همراه صدف‌ها، خرچنگ‌های کوچک، انواع ماهی و پرنده و حیوانات و گیاهان جذاب این منطقه، جزو زیبایی‌‌هایی است که خیلی‌ از افراد برای دیدن‌شان به جزایر ناز می‌آیند.
  • صید ماهی: ماهی‌گیری از تفریحات هیجان‌انگیز این منطقه است که می‌تواند تا ساعت‌ها شما را مشغول کند و گذر زمان را متوجه نشوید.
  • نقش و نگار با حنا: علا‌وه ‌بر خرید صنایع دستی در این منطقه، می‌توانید نقاشی با حنا را تجربه کنید و اجازه دهید بومیان منطقه روی دست‌های شما با حنا نقش و نگار ایجاد کرده و دستان‌تان را زیباتر کنند.
  • آفرود سواری: آفرود سواری در جزایر ناز بسیار رایج است. به این دلیل که در منطقه آزاد برای ماشین‌های خارجی و لوکس، عوارض گمرکی گرفته نمی‌شود، علاقه‌مندان به آفرود سواری این منطقه را انتخاب می‌کنند. هزینه کرایه ماشین خارجی و لوکس در این منطقه پایین است. البته باید هنگام آفرودسواری مراقبت محیط زیست، زمان جزر و مد و… در این منطقه باشید تا حسابی هیجان زده شوید و از آفرود سواری لذت ببرید.
  • اسب و شتر سواری: اگر به سوار شدن اسب و شتر علاقه‌دارید، جزایر ناز مقصد مناسبی برای شماست. در جزایر ناز با کم‌ترین هزینه می‌توانید اسب و شتر کرایه کرده و روی شن‌های نرم ساحل یک سوارکاری جانانه انجام دهید.
  • ورزش‌های هوایی: امکان انجام انواع ورزش‌های هوایی در این منطقه وجود دارد. با این ورزش‌ها می‌توانید حس زیبای پرواز در آسمان را تجربه کنید. با در نظر داشتن این تفریحات هیجان انگیز، می‌توانید از بالای آب‌ها، جزایر و زیبایی‌های خلیج فارس و جزایر ناز را تماشا کرده و شگفت‌زده شوید. همه ساله در این جزیره جشنواره ورزش‌های هوایی برگزار شده و علاقه‌مندان به این ورزش از هرجای ایران به این جشنواره می‌آیند.
  • پاراگلایدر: این ورزش پرطرفدار نیز نوعی ورزش هوایی محسوب می‌شود که به‌وسیله یک چتر موتوردار انجام شده و آدرنالین بدن‌تان را بالا می‌برد. هنگام انجام این ورزش از شما عکس‌برداری شده و خاطرات زیبایی برای‌تان ثبت می‌گردد.
  • جت اسکی و قایق سواری: جت اسکی و قایق سواری از جذاب‌ترین تفریحاتی هستند که در جزایر ناز امکانات آن برای شما فراهم‌ شده است. جت اسکی برخلاف قایق سواری تفریحی هیجانی است که ضربان قلب شما را بالا می‌برد. وقتی سوار قایق می‌شوید، با حرکت آرام قایق و نگاه به امواج نرم آب‌های نیلگون اطراف، احساس آرامش خاصی داشته و غرق تماشای محیط می‌شوید.
  • غواصی: اگر به غواصی علاقه دارید، شرایط آن به‌راحتی در جزایر ناز برای شما فراهم‌ است. فقط کافی است که به مرکز ساحل طلایی یا اسکله سوزا بروید تا برای یک غواصی هیجان انگیز و مشاهده عجایب زیر آب آماده شوید.

جزایر ناز قشم

اقامتگاه‌ها و مکان‌های دیدنی نزدیک جزایر ناز

اگر قصد ماندن در جزایر ناز را دارید بهتر است بدانید که در این جزایر امکانات اقامت وجود نداشته و در ان‌جا هیچ هتل و اقامتگاهی پیدا نمی‌شود. از آن گذشته برای تهیه مواد غذایی نیز مکان خاصی وجود ندارد. پس بهتر است برای تایمی که در این جزیزه می‌گذرانید خوراکی و آب به همراه داشته باشید و تا حد امکان شب را در خود جزایر ناز سپری نکنید. البته می‌توانید به هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک جزیره مثل هتل ساحل طلایی، هتل بوتیک فولتون، اقامتگاه درخت سبز، کلودنگ و… مراجعه کنید.

در نزدیکی جزایرناز، جاهای دیدنی مثل دره ستارگان، غار خربس، سکوی نفتی، پارک زیتون، روستاهای دیدنی همچون شیب دراز و… وجود دارند که از معروف‌ترین و دیدنی‌ترین مناطق نزدیک جزایر ناز هستند.

ویژگی‌ها و نکات جالب جزیره ناز

  • جزایر ناز در اصل دو جزیره است.
  • این جزایر ساحلی تماماً صخره‌ای داشته و خبری از ساحل شنی نیست.
  • مساحت این جزایر سه هزار مترمربع می‌رسد.
  • ارتفاع صخره‌های این جزیره تا ۱۰ متر هم می‌رسد.
  • هنگام جزر و پایین آمدن آب، پدیده تامبولو به راحتی دیده می‌شود. این پدیده از زیبایی‌های خلقت است و شامل یک خط شنی درخشان می‌شود که جزایر ناز را به جزیره قشم متصل می‌کنند.
  • صحنه زیبای دیگر در این جزیره مربوط به اتاق‌های کوچکی است که در گذشته در جزایر ناز ساخته می‌شده و مخصوص استراحت ماهی‌گیران محلی بوده است.
  • امکانات اولیه رفاهی همچون سرویس بهداشتی در نزدیکی این جزایر وجود ندارند.
  • دست‌فروشان زیادی در فاصله خیلی نزدیک، انواع صنایع دستی، خوراکی و… را در دسترس گردشگران قرار می‌دهند.
  • جزایر ناز، دارای پارکینگ شخصی برای خودروهای شما هستند.
  • آفتاب‌گیر، کرم ضد آفتاب، لباس خنک و آب را هنگام سفر به این جزایر فراموش نکنید.
  • بیش‌تر دست فروشان، صنایع دستی عرضه می‌کنند پس حتما میان‌وعده مورد علاقه‌تان را همراه داشته باشید.
  • پیش از سفر به این مناطق، حتما به شرایط جزر و مد را چک کنید و مراقب باشید ماشین شخصی‌تان در شن‌های نرم ساحل گیر نکند.
  • این جزیره وسیله حمل و نقل ندارد و باید یا پیاده به گشت و گذار بپردازید یا با ماشین شخصی.
  • اگر با ماشین شخصی در این جزیزه گیر افتادید حتما با امداد خودرو تماس بگیرید.

راه‌های دسترسی به جزایر ناز قشم

راه‌های رسیدن به جزایر ناز بسیار زیاد است با انواع وسایل نقلیه می‌توانید به آن‌جا برسید. اگر با هواپیما به قشم سفر کرده‌اید، می‌توانید ۳۷.۲ کیلومتر را از فرودگاه بین‌المللی قشم طی کنید تا به جزایر ناز برسید. این مسیر حدوداً نیم ساعت طول می‌کشد. اگر ماشین شخصی به‌همراه دارید، از خروجی فرودگاه عبور کرده و به سمت شرق بروید. اکنون مسیرتان را به سمت روستای جی‌جیان کج کنید تا به روستای رمکان برسید. با رسیدن به رمکان دیگر نیاز به ادامه مسیر جی‌جیان نبوده و کافی ست به سمت راست و جنوب جزیره بپیچید.

حال جاده دریا را به سمت سوزا در پیش بگیرید و در دو کیلومتری سوزا توقف کنید. دقیقا سمت راست شما جزایر ناز قرار دارند. اگر بخواهید از اسکله مسافربری شهید ذاکری استفاده کنید و از راه آبی به این جزایر برسید، باید بدانید که از این اسکله تا جزایر ناز، حدود ۲۹ کیلومتر یا سی دقیقه راه است. اگر هم قصد استفاده از خودرو از بندر لافت تا جزایر ناز را دارید، باید بدانید که ۶۱ کیلومتر مسیر در انتظار شماست. اگر به اسکله شهید ذاکری رسیدید و قصد داشتید ادامه مسیر را با خودروی شخصی بروید، فقط کافی است که وارد بلوار آزادگان شده و به سمت جنوب حرکت کنید. در انتهای بلوار وارد جاده دریا یا جاده ساحلی جنوب می‌شوید. پس از ادامه مسیر و گذشتن و از اسکله نفتی و ساحل طلایی، به نزدیکی جزایر ناز رسیده‌اید و قایق و لنج‌های زیادی در ساحل منتظر شما هستند تا شما را به جزایر ناز ببرند.

اگر در جاده درگهان هستید و می‌خواهید از آن‌جا به جزایر ناز بروید، دو مسیر پیش روی شماست. که فاصله هردو تا جزایر ناز ۲۸ کیلومتر و حدود نیم ساعت زمان می‌برد. در مسیر اول از درگهان به سمت روستای رمچاه رفته و به‌راحتی به جاده دریا می‌رسید. در مسیر دوم، پس از گذراندن روستاهای گیاهدان، رمکان و زیرانگ، به سمت سوزا و جاده دریا بروید.

بهترین زمان برای سفر به جزایر ناز

همان‌طور که می‌دانید جزیره قشم آب‌و‌هوایی گرم و شرجی دارد. حتی در فصل تابستان و مخصوصاً تیرماه، ممکن است دمای هوای این منطقه به ۴۰ درجه سانتی‌گراد هم برسد که در نتیجه فصل تابستان خیلی مناسب سفر به قشم نیست. علی رغم اینکه در فصل تابستان این جزایر بسیار خلوت هستند و شما می‌توانید راحت‌تر از جاذبه‌ها دیدن کنید، اما گرمای هوا یک مشکل اساسی بوده که نباید آن را نادیده گرفت. مخصوصاً اگر ساکن منطقه سردسیر باشید، به هیچ‌وجه تحمل گرما و رطوبت قشم و جزایر ناز را نخواهید داشت.

در فصل زمستان دمای این منطقه تا حدود ۱۳ درجه هم کاهش می‌یابد؛ بنابراین زمستان مطلوب‌ترین فصل برای سفر به جزایر ناز است. معمولاً از پاییز تا فروردین، این جزیره بسیار شلوغ شده و در عین‌حال آب‌وهوایی عالی و رویایی برای یک سفر خانوادگی یا دوستانه دارد.

جزایر ناز قشم

سخن پایانی

محال است کسی به قشم سفر کند و از زیبایی جزایر ناز بگذرد. اگر تا کنون این جزایر را ندیده‌اید، باید گفت که یکی از عجایب قشم را از دست داده‌‌اید؛ چراکه یکی از زیباترین جاذبه‌های خلقت را مشاهده نکرده‌اید. اگر تمایل دارید چشم‌اندازی متفاوت از خلیج فارس را ببینید و ساعت‌ها غرق تماشا شوید، جزایر ناز مقصد مناسبی برای شما است. تنها کافی است که یک سبد پر از خوراکی‌های مورد علاقه‌ و لباس مناسب برداشته و به سمت جزایر ناز حرکت کنید.

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email

دیدگاهتان را بنویسید