غذا‌های محلی کیش

غذا‌های محلی کیش | شکم گردی در توریستی ترین جزیره ایران

جزیره کیش به یکی از مقاصد پر طرفدار و هیجان ‌انگیز کشور ایران معروف است. شما تفریحات بسیار زیادی را در سفر به کیش تجربه خواهید کرد. در جزیره کیش رستوران‌های بین‌المللی و معروف زیادی وجود دارد که بهترین غذا‌ها را سرو می‌کنند. علاوه بر آن در این جزیره غذا‌های بومی و محلی نیز سرو می‌شود. یکی از لذت بخش‌ترین کار‌ها در هر سفری چشیدن غذا‌های مربوط به آن مکان است. در واقع با این کار یاد و خاطره سفر را در مخیله خود را چندین برابر خواهید کرد. غذا‌های محلی کیش نیز بسیار متنوع و با طعم‌های جدید و ماندگار است.

غذا‌های محلی کیش

قلیه ماهی

یکی از غذا‌های معروف و پر طرفدار جنوب قلیه ماهی بوده که بهترین طعم آن را می‌توانید در کیش مزه کنید. قلیه ماهی از ترکیب ماهی اصل جنوب، سبزیجات مخصوص معطر و ادویه‌های جنوبی تهیه می‌شود. این غذا نوعی خورشت بوده و در آن فیله ماهی به همراه سبزیجاتی مثل شنبلیله و گشنیز، تمر هندی، سیر، پیاز و ادویه‌های مخصوص باهم ترکیب می‌شوند.

غذا‌های محلی کیش

قلیه میگو

میگو به شیوه‌های مختلفی طبخ می‌شود و پایه ثابت بسیاری از غذا‌های جنوبی است. یکی از غذ‌های محلی کیش قلیه میگو بوده که شباهت بسیار زیادی به خورشت قورمه سبزی دارد. این غذا نیز مانند قلیه ماهی با سبزی معطر، تمر هندی، سیر و ادویه‌های جنوبی تهیه می‌شود. در رستوران‌های کیش غذای قلیه میگو به همراه یک ترشی خاص سرو می‌شود که این ترشی می‌تواند رب انار، تمر هندی و یا ترشی آلوچه باشد.

غذا‌های محلی کیش

سمک مشوی

سمک مشوی از معروف‌ترین غذا‌های کیش به شمار می‌آید که اصلیت آن عربی است. در این غذا از ماهی تازه‌ای که از دریای خلیج فارس صید شده باشد و در روغن زیاد سرخ و کبابی شده باشد، استفاده می‌شود. در سمک مشوی ادویه‌های تند عربی استفاده می‌شود؛ در نتیجه اگر به غذا‌های تند و عربی علاقه دارید، حتماً این غذا را امتحان کنید تا با یک طعم جدید و بسیار خوشمزه‌ آشنا شوید.

غذا‌های محلی کیش

مارگوگ

از دیگر غذا‌های اصیل جزیره کیش که خورشت محلی این منطقه محسوب می‌شود، مارگوگ نام دارد. این غذا پایه عربی دارد اما در کیش دستور طبخ آن بسیار متفاوت است. در این غذا گوشت لذیذ بره، سیب زمینی، هویج، بادمجان، سیر، پیاز، فلفل سبز تند و ادویه‌های محلی استفاده می‌شود. تمامی مواد با یکدیگر تفت داده می‌شوند و در کنار هم به روشی مخصوص پخته شده و در نهایت با برنج خوش عطر ایرانی سرو می‌شود.

غذا‌های محلی کیش

مضروبه

از دیگر غذا‌های دریایی و محلی کیش می‌توان به مضروبه اشاره کرد. این غذا از ماهی که با سبزیجات محلی و سیر طعم دار شده تهیه می‌شود. در غذای مضروبه نوع گوشت ماهی اهمیت چندانی ندارد و از هر نوع ماهی می‌توان استفاده کرد؛ اما روش پخت آن بسیار مهم است. یکی از مواد اولیه اصلی این غذا که وجود آن ضروری بوده ادویه‌های تند جنوبی است. همچنین در کنار این غذا باید سیر ترشی نیز وجود داشته باشد.

غذا‌های محلی کیش

پودنی

یکی از خاص‌ترین غذا‌های کیش که هر شخصی با هر ذائقه‌ای علاقه دارد آن را امتحان کند، پودنی است. در این غذا گوشت کوسه ریخته می‌شود و به دلیل دیر پخته شدن این گوشت زمان طبخ آن کمی طولانی است. در هنگام تهیه پودنی ایتدا گوشت کوسه را با زردچوبه و آبلیموی فراوان پخته و پس از پخت پوست کوسه را جدا می‌کنند. هیچ آبی نباید داخل این گوشت باقی بماند و با فشار زیاد آب‌های مانده در گوشت را خارج کرده و سپس با ادویه و سبزیجات مخصوص گوشت سرخ می‌شود. در جزیره کیش این غذای لذیذ را همراه با برنج سرو می‌کنند.

غذا‌های محلی کیش

کله کندی

معروف‌ترین غذای دیگر دریایی کیش کله کندی بوده در آن سر ماهی از تن آن جدا می‌شود و فقط گوشت تنه ماهی در آن اضافه می‌شود؛ به همین دلیل نام این غذا معروف به کله کندی است. در این غذا باید از ماهی مخصوصی استفاده کرد. رستوران‌های معروف کیش فقط از ماهی ساردین پهلو طلایی یا ماهی عومه ستفاده می‌کنند که پس از جدا کردن سر ماهی، گوشت آن را با مواد معطر طبخ می‌کنند. پس از پخت برای این که طعمی خاص به غذا دهند، به آن پیاز داغ فراوان، روغن محلی و ادویه‌های تند جنوبی اضافه می‌نمایند.

غذا‌های محلی کیش

برنج مجبوس

یکی دیگر از غذا‌های لذیذ کیش که ریشه عربی دارد، برنج مجبوس است. این غذا از ترکیب برنج، گوشت قرمز، مرغ یا ماهی، گوجه فرنگی، پیاز، میخک، رازیانه، دانه گشنیز، چوب دارچین، هل، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود. دستور پخت این غذا به این گونه بوده که ابتدا گوشت قرمز، مرغ یا ماهی را باید به تکه‌های کوچک تبدیل کرده و سپس مواد را داخل قابلمه افزود. سپس تمامی ادویه‌ها به آن اضافه شده و به همراه گوجه فرنگی رنده شده پخته می‌شود. این غذای محلی کیش حتما باید با برنج خورده شود تا طعم بینظر آن حس شود.

غذا‌های محلی کیش

برنج شکری

از جمله غذا‌های بومی جزیره کیش که طعم شیرینی دارد، می‌توان به برنج شکری یا محمر اشاره کرد. در این غذا برنج، شکر، ماهی، ادویه‌های مخصوص و سبزیجات معطر با یکدیگر ترکیب می‌شوند و در کنار هم طعم عالی دارند. برای تهیه برنج شکری، ابتدا به برنجی که در حال پختن است شکر بسیار زیاد اضافه می‌کنند. سپس زمانی که برنج به رنگ زرد تبدیل شدف به آن ماهی سرخ شده یا کبابی اضافه کرده و در کنار سبزیجات معطر آن را سرو می‌کنند.

غذا‌های محلی کیش

حمسه الخرت

اگر برای یکبار هم که شده به جنوب کشور سفر کرده باشید، حتماً فلافل و سمبوسه‌های معروف را چشیده‌اید. این دو غذا به عنوان معروف‌ترین و ساده‌ترین غذا‌های کیش نیز معروف شده‌اند و شما در هر جای سطح شهر می‌توانید آن‌ها را پیدا و میل کنید. سمبوسه‌های جنوبی تفاوت بسیار زیادی با دیگر سمبوسه‌ها دارند؛ زیرا در جنوب داخل سمبوسه‌ها با گوشت کوسه، قرمز و یا ماهی تهیه می‌شوند که همین موضوع باعث شده تا این غذا طعم بی‌نظیری پیدا کنید.

غذا‌های محلی کیش

هریسه جنوبی

یکی از غذا‌های معروف کیش که به عنوان صبحانه هم می‌توان آن را میل کرد، هریسه جنوبی نام دارد. این غذا نوعی حلیم سنتی کیش بوده که بیشتر عرب‌های کیش آن را میل می‌کنند. مواد اولیه این حلیم گوشت و گندم بوده که برای پخت آن ابتدا گندم را یک شبانه روز خیس می‌کنند. گندم خیس خورده شده به همراه گوشت باید پخته شود و مدام هم‌زده شود تا تمامی مواد به خوبی له شوند. در آخر پخت این حلیم کمی کره به آن اضافه کرده و با دارچین و شکر آن را تزیین می‌نمایند.

غذا‌های محلی کیش

فلافل و سمبوسه

اگر برای یکبار هم که شده به جنوب کشور سفر کرده باشید، قطعاً فلافل و سمبوسه‌های معروف را چشیده‌اید. این دو غذا به عنوان معروف‌ترین و ساده‌ترین غذا‌های کیش نیز معرفی شده‌اند که شما در هر جای سطح شهر می‌توانید آن‌ها را پیدا کرده و سپس میل کنید. سمبوسه‌های جنوبی تفاوت بسیار زیادی با دیگر سمبوسه‌ها دارند؛ زیرا در جنوب داخل سمبوسه‌ها با گوشت کوسه، قرمز و یا ماهی پر می‌شوند. همین موضوع باعث شده تا این غذا طعم بی‌نظیری پیدا کنید.

غذا‌های محلی کیش

کوکو ماهی

از دیگر غذا‌های سنتی جزیره کیش کوکو ماهی بوده که از گوشت ماهی کبابی برای درست کردن آن استفاده می‌شود. مواد اولیه کوکو شامل سیب زمینی، ماهی کباب شده، تخم مرغ، پنیر پیتزا، جعفری و ادویه‌های جنوبی است. دستور طبخ کوکو ماهی همانند کتلت بوده و باید در روغن داغ و فراوان سرخ شود. این غذا را می‌توان به همراه سبزیجات تازه و نارنج سرو کرد.

غذا‌های محلی کیش

یریش

برای دوست‌داران غذای گیاهی، پیشنهاد ما استفاده از یریش کیش یا یریشه بوده که یکی از غذا‌های اصیل این منطقه شناخته می‌شود. تمامی آشپزان بومی این منطقه از ترکیباتی چون ادویه مخصوص، پیاز، بلغور گندم و… حین طبخ این غذا استفاده می‌نمایند. همچنین حین سرو این غذا شما می‌توانید از ترکیب رنگی غذا و گارنیش آن یعنی کشمش لذت ببرید.

غذا‌های محلی کیش

دال عدس

یکی از غذا‌های محلی و مقوی کیش که دستور پخت آن نیز بسیار آسان است، دال عدس نام دارد. این غذا مناسب افراد گیاه خواهر است؛ زیرا در آن گوشت استفاده نمی‌شود. دال عدس یا عدس نارنجی، گوجه فرنگی رنده شده، سیب زمنی نگینی خرد شده، پیاز، سیر و ادویه‌های معروف جنوبی پخته می‌شود. همچنین به دلیل وجود عدس نارنجی رنگ در این غذا ویتامین، آهن و پروتئین فراوانی وجود دارد.

غذا‌های محلی کیش

سخن پایانی

حین سفر به هر منطقه‌ای از کشور، یکی از لذت بخش‌ ترین کار‌ها خوردن غذای آن شهر است. جزیره کیش نیز در جنوب کشور واقع شده و غذا‌های آن مشابه دیگر مناطق جنوب است. همچنین بسیاری از غذا‌های این منطقه که پایه عربی دارند، در این جزیره بسیار معروف بوده و طرفداران زیادی دارد. شما با سفر به این جزیره زیبا علاوه بر تفریح و گشت و‌گذار، می‌توانید غذا‌های محلی کیش را نیز تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید