غذاهای محلی قشم

غذاهای محلی قشم + معرفی غذاهای دریایی و خوارک های محبوب

همجوار بودن با دریا در جزیره قشم باعث شده بسیاری از خوراک‌ های آن رنگ و بوی ماهی‌ های خوشمزه را به خود بگیرد. طبیعت گرمسیری و پوشش گیاهی سراسر از نخل‌ های سر به فلک کشیده نیز خرما، شیره خرما و سرکه خرما را به یکی از چاشنی‌های این غذاهای دریایی تبدیل کرده است. مگر می‌شود پا به جزیره قشم گذاشت و هوس تجربه کردن غذاهای لذیذ جنوبی به سرمان نزند!؟ بسیاری از کسانی که این غذاها را تجربه کرده‌اند، از تندی و مزه دار بودن این خوراک‌ها رضایت داشته و بارها و بارها سفارش آن‌ها را تکرار کرده‌اند. در ادامه با مجله گردشرو همراه باشید تا با محبوب ترین غذاهای محلی قشم آشنا شوید

غذاهای محلی قشم

معرفی لذیذ ترین غذاهای سنتی قشم

ممکن است بسیاری از افراد به دلیل بوی خاصی که ماهی می‌دهد آن را از سبد غذایی خود حذف کنند. کافیست این افراد غذاهای دریایی قشم را با روش طبخ جنوبی امتحان کنند تا نظر آن‌ها به کلی در مورد غذاهای دریایی عوض شود. به دلیل استفاده از ادویه جات و چاشنی‌های خاصی که اختصاص به خطه جنوب دارند، غذاهای دریایی به لذیذ‌ترین و پر طرفدارترین غذاها تبدیل می‌شوند. رستوران‌های قشم اکثر غذاهای معروف و اصیل قشم را در منوی غذایی خود دارند و آن‌ها را به بهترین شکل طبخ می‌کنند.

مهیاوه

شاید بتوان لقب جالب‌ترین خوراک دریایی قشم را به مهیاوه اختصاص داد. جالب است برای تهیه این خوراک ابتدا ماهی‌های کوچک مانند ساردین را به مدت ۲۰ الی ۳۰ روز در معرض آفتاب قرار می‌دهند. در طول این مدت باید به طور مرتب ماهی‌‌ها را هم زد تا همه‌ی قسمت‌های آن به خوبی خشک شده و از کپک زدن آن جلوگیری شود. سپس این ماهی‌ها را با چاشنی‌هایی مانند سس خردل، گشنیز، فلفل و نمک مخلوط کرده و آن را با نان‌های محلی لذیذی سرو می‌کنند.

ماهی کبابی

هرچند اکثر مردم تجربه‌ی خوردن ماهی‌ کبابی را کسب کرده‌اند ولی به دلیل تنوع بسیار زیاد ماهی‌ها در قشم ماهی کبابی در این مکان طعم دیگری دارد. معمولا برای کباب کردن ماهی از ماهی‌هایی مانند صبور، سنگسر، بیاح و سرخو استفاده می‌کنند که چربی زیادی داشته و هنگام کباب خشک نمی‌شوند. جالب است بدانید که شکم ماهی‌ها را با سبزی‌ ماهی که حاوی گشنیز و کمی شنبلیله است، شیره خرما، پیاز، سیر و ادویه‌های معطر پر می‌کنند. جنوبی‌ها به محتویاتی که در شکم ماهی‌ها قرار می‌دهند حشو می‌گویند که در بین آن‌ها بسیار پرطرفدار است.

غذاهای محلی قشم
غذاهای محلی قشم

عنکاس

عنکاس نام نوعی ماهی مرکب بوده که در آب‌های خلیج فارس زندگی می‌کند. روش طبخ این ماهی بسیار جالب است. ابتدا این ماهی‌ها را به تکه‌های کوچکی تقسیم کرده و سپس برای طعم دار کردن آن، ماهی عنکاس را با شیره‌ی خرما می‌پزند. مزه‌ی این به دلیل شیره‌ی خرما کمی شیرین است و برای کسانی که طرفدار غذاهای ملس و شیرین هستند، مناسب است. معمولا این ماهی با نان‌های محلی سرو می‌شود.

غذاهای محلی قشم

کلمبا

اگر طرفدار خوراک‌های سوپی هستید، کلمبا احتمالا گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. برای تهیه این خوراک ابتدا ماهی‌ها را در آب، نمک و ادویه می‌جوشانند. مرحله‌ی بعد جدا کردن استخوان‌های ماهی‌ها است. سپس این ماهی‌ها را با گندم پرک شده،‌ سبزی ماهی و ادویه‌های محلی تند طبخ می‌کنند. این خوراک بسیار مقوی بوده و معمولا از خرما به عنوان دسر آن استفاده می‌کنند.

غذاهای محلی قشم

هواری

این غذا را می‌توان یکی از دیرینه‌ترین خوراک‌های جنوبی نام برد. برای تهیه هواری کافیست با تفت دادن پیاز و سبزی‌هایی مانند گشنیز و شنبلیله آن‌ها را آماده کرد. سپس ماهی‌ یا میگوهای سرخ شده را به آن‌ها اضافه کرد. ر ادامه  این مواد را به برنج آبکش شده به صورت لایه لایه اضافه کرد و اجازه داد تا به خوبی دم بکشد. شما می‌توانید به جای سبزی‌هایی مانند گشنیز از شوید نیز برای معطر شدن استفاده کنید.

غذاهای محلی قشم

برنج دیشو

برنج دیشو نیز از غذاهایی بوده که با طعم ماهی عجین شده است. برای تهیه برنج دیشو برنج را به جای آب با شیره‌ی خرما پخته که در نهایت برنج با شیره‌ی خرما دم می‌کشد. سپس ماهی‌ها را که بر حسب سلیقه می‌توانند از انواع مختلفی مانند حلوا یا سنگسر باشند، با مواد و ادویه طعم دار کرده و آن‌ها را سرخ می‌کنند و در کنار برنج سرو می‌نمابند. هرچند که غذاهای شیرین ممکن است باب طبع شما نباشد ولی مطمئن باشید که برنج دیشو نظر شما را عوض می‌کند.

غذاهای محلی قشم

پودینی کوسه

گوشت کوسه فواید زیادی از جمله جلوگیری از سرطان و افزایش انرژی را دارد. خوراک پودینی یکی از معروف‌ترین غذاهایی است که با گوشت کوسه طبخ می‌شود. تهیه این خوراک بسیار ساده بوده و کافیست که گوشت کوسه را با نمک و زردچوبه بپزید. سپس این گوشت را با پیاز،‌ رب گوجه، فلفل و سبزیجات معطر تفت داده و نوش جان کنید. کسانی که تمایلی به مصرف گوشت کوسه ندارند، می‌توانند این خوراک را با گوشت ماهی‌های دیگری مانند سفره ماهی نیز طبخ کنند.

غذاهای محلی قشم

کاتوغ

اگر هوس خورشتی با پایه‌ی ماهی را دارید، کاتوغ می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. برای تهیه کاتوغ ابتدا ماهی‌ها را با نمک مزه دار کرده و سپس با پیاز و ادویه فراوان تفت می‌دهند. در مرحله‌ی بعد باید سیب زمینی‌ها را با سایز درشت خورد کرده و به ماهی‌ها اضافه کرد. در نهایت مقداری آب تمبر هندی صاف شده را به آن اضافه می‌کنیم تا طعم ملس را در کاتوغ ایجاد کنیم. کاتوغ را می‌توان با ماهی یا میگو تهیه کرد. همچنین در صورت تمایل می‌توان با اضافه کردن سبزی‌های معطری مانند گشنیز و شوید آن را معطر تر کرد.

قلیه ماهی

این غذا دیگر نیازی به تعریف ندارد! حتی کسانی که به غذاهای دریایی علاقه‌ی چندانی ندارند، نسبت به قلیه ماهی نظری متفاوت دارند. به کار بردن ماهی و سبزیجات تازه در لذیذ‌تر شدن قلیه ماهی نقش بسیار مهمی دارد. برای طبخ قلیه ماهی باید ابتدا سبزی ماهی را با مقدار نسبتا زیادی روغن به خوبی تفت داد و سپس ماهی‌های سرخ شده را به سبزی‌های سرخ شده اضافه کرد. ادویه‌های مخصوص قلیه ماهی را می‌توان به راحتی از عطاری‌های جزیره قشم تهیه کرد. سپس برای ترش شدن آن لازم است از تمبر هندی که با گذراندن از صافی صاف شده است را به آن اضافه کرده و صبر کنید تا خوب به خورد ماهی‌‌ها برود و سپس آن را نوش جان کنید.

غذاهای محلی قشم

نان توموشی

این نوع نان روی تابه‌های به خصوصی پخته می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. بسیاری از اهالی قشم این نان را در ماه‌های رمضان طبخ می‌کنند. برای تهیه‌ی نان توموشی یا تمشی به آرد گندم، تخم مرغ، نمک و مواد مهیاوه نیاز است. جالب است بدانید یکی از چاشنی‌‌های خاص این غذا خاک سرخ است که مانند نان سوراغ به مواد خمیر اضافه می‌شود.

غذاهای محلی قشم

رنگینک

در میان این همه غذای دریایی، معمولا دسری که پای ثابت آن‌ها بوده رنگینک است. رنگینک به سبک‌های مختلفی طبخ می‌شود ولی رایج‌ترین و اصیل‌ترین این دسر بر پایه‌ی خرما و شیره‌ی خرما است که طرز تهیه‌ بسیار ساده دارد. ابتدا باید هسته خرما‌ها را خارج کرد و سپس درون آن‌ها گردو قرار داد. سپس آرد تفت داده شده که به آن روغن حیوانی و دارچین اضافه شده است را به خرما اضافه کرد. بهتر است پس از تناول غذاهای دریایی به دلیل سردی که ماهی و میگو دارند، از این دسر که به دلیل وجود خرما و دارچین طبع گرمی دارد استفاده کرد تا مزاج رو به تعادل را برای خود حفظ کنیم.

غذاهای محلی قشم

میگو کباب پز

در کنار استفاده از ماهی بسیاری از افراد میگو را به دلیل نداشتن خار و طعم بسیار لذیذی که دارد ترجیح می‌دهند. میگو کباب پز معمولا قبل از استفاده به خوبی با ادویه و شیره‌ خرما مرینیت می‌شود تا طعم جذاب‌تری را به خود بگیرد. همچنین همانطور که می‌دانید گوشت میگو کمی خشک بوده که بهتر است در هنگام کباب کردن آن از مقداری روغن زیتون یا کنجد برای لذیذ و نرم‌تر کردن آن استفاده کنید.

غذاهای محلی قشم

زیبون

این غذا نیز بر پایه‌ی ماهی طبخ می‌شود که بسیار لذیذ است. زیبون در واقع مانند دمی گوجه‌ای است که با ماهی تهیه می‌شود. زمان تهیه این غذا حدود ۱ ونیم تا ۲ ساعت است. مواد غذایی مورد نیاز برای تهیه زیبون ماهی،‌ گوجه فرنگی، سبزی‌های معطر، لیمو عمانی و سیب زمینی است. جالب است بدانید که برای تهیه ته دیگ برای برنج زیبون بهتر است از نان تموشی استفاده کنید تا طعم این غذا بهتر و لذیذ‌تر باشد. جالب است بدانید که زیبون غذای مجلسی جزیره قشم محسوب می‌شود که اهالی قشم در مراسمات و مهمانی‌های مهم از این غذا برای پذیرایی از مهمان‌های رسمی خود استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

قشم سرشار از مردمانی خونگرم و مهمان نواز است. همچنین طبیعت و دریای زیبای آن بهترین بهانه برای سفر کردن به این مکان پر از شگفتی است. قشم با دریا احاطه شده و بیشترین خوراک‌‌هایی که مردم از دیرباز از آن‌ها استفاده می‌کنند، خوراک‌های دریایی هستند. رنگ و طعم این خوراک‌ها شگفت انگیز است. جالب است بدانید هرچند که ماهی و میگو ممکن است مورد علاقه بعضی افراد نباشد، اما روش‌های پختی که در اینجا استفاده می‌شوند متفاوت بوده و قطعاً نظر بسیاری از افراد را در مورد خوراک‌‌ های دریایی تغییر می‌دهد. معمولا در کنار این خوراک‌ها از خرما،‌ فلفل، زیتون برای رفع سردی ماهی و میگو استفاده می‌شود.

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email

دیدگاهتان را بنویسید